accessibility-icon
share-icon
צילום: רויטרס וקנבה
צילום: רויטרס וקנבה

לקראת המשא ומתן הישיר על הגרעין: המסרים הסותרים של איראן

אפרת ברינר

אפרת ברינר

יג ניסן ה'תשפה (11.04.25)

31

14

like

77

dislike

דובר משרד החוץ האיראני הודיע כי מדינתו נותנת "הזדמנות אמיתית" לשיחות עם ארה"ב שיערכו בשבת • "אמריקה צריכה להעריך את ההחלטה הזו, שהתקבלה למרות הרטוריקה העוינת שלהם", כתב ברשת X • בתוך כך, איראן הזהירה כי היא עלולה לגרש פקחי השמירה על הגרעין של האו"ם מהמדינה בתגובה ל"איומים חיצוניים", כך פורסם ב"אל-ג'זירה"


דובר משרד החוץ האיראני הודיע היום (שישי) בפוסט ברשת X כי מדינתו נותנת "הזדמנות אמיתית" לשיחות עם ארה"ב שיערכו בשבת. בתוך כך, סוכנות הידיעות "תסנים", הערוץ הרשמי של משמרות המהפכה, דיווחה כי הקו האדום של איראן הוא שלא ישתמשו כנגדה בשפה מאיימת.

"בתום לב ובערנות מלאה, אנו נותנים לדיפלומטיה הזדמנות אמיתית. אמריקה צריכה להעריך את ההחלטה הזו, שהתקבלה למרות הרטוריקה העוינת שלהם. אנחנו לא שופטים מראש ולא חוזים; אנו מתכננים להעריך את הכוונות והרצינות של הצד השני בשבת ולנקוט בצעדים מתאימים", כתב דובר משרד החוץ האיראני ברשת X.

maximize-image
images-count1+
נשק גרעיני, אילוטסרציה | צילום: שאטרסטוק

בנוסף לכך, איראן הזהירה כי היא עלולה לגרש את פקחי השמירה על הגרעין של האו"ם מהמדינה בתגובה ל"איומים חיצוניים", שכן שר החוץ האמריקני מרקו רוביו אמר כי ארה"ב ואיראן יקיימו שיחות ישירות בעומאן ביום שבת כדי לדון בתוכנית הגרעין של איראן, כך דווח היום ב"אל-ג'זירה".

אמש, מזכיר המדינה האמריקנית מרקו רוביו, הודיע כי ארה"ב תקיים בשבת שיחות ישירות עם איראן, שיעסקו בתוכנית הגרעין והוסיף: "אנחנו מקווים שהשיחות יובילו לשלום", כך דווח ברויטרס. לדבריו, "היינו ברורים מאוד – לאיראן לעולם לא תהיה פצצה גרעינית, ואני חושב שזה מה שהוביל למפגש הזה".

maximize-image
images-count1+
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ | ⁠צילום: אבי אוחיון/ לע״מ

מוקדם יותר השבוע, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הבהיר במענה לשאלות עיתונאים כי במידה והשיחות ייכשלו, הצבא האמריקני יתקוף צבאית באיראן יחד עם ישראל, שלדבריו – תוביל את המתקפה. אך הבהיר כי אף מדינה לא מכתיבה מדיניות לממשל בראשותו: ״אנחנו עושים מה שאנחנו רוצים".

הנושא האיראני היה במוקד השיח במפגש הפסגה השבוע בין ראש הממשלה לנשיא ארה"ב. בין היתר, הצהיר הנשיא לראשונה כי ארה"ב תחל במשא ומתן ישיר עם איראן כבר בשבת הקרובה, זאת לאחר שהבהיר כי הוא ונתניהו הגיעו להבנות בנושא, והוסיף: "נראה לאן זה יוביל".

אולם, כבר במהלך הפגישה הדגיש הנשיא: "אני חושב שאם השיחות עם איראן ייכשלו, איראן תהיה בסכנה גדולה", ולאחר מכן הבהיר "לא יכול להיות לה נשק גרעיני. כרגע יש מדינות שיש להן כוח גרעיני, ואסור להן. אני בטוח שנוכל לנהל משא ומתן, אבל אם השיחות לא יצליחו, זה יהיה מאוד רע לאיראן".

עקבו אחרינו גם ב-Google News