ברקע המתיחות בין ישראל לטורקיה, גורם מדיני בכיר חשף כי אתמול (רביעי) נערכה פגישה עם נציגים מטורקיה באזרבייג׳אן, בה הבהירה ישראל באופן חד-משמעי שכל שינוי בפריסת הכוחות הזרים בסוריה – ובפרט הקמת בסיסים טורקיים במרחב תדמור – הוא קו אדום וייחשב שבירת כלים.
מרחב תדמור היא עיר קדומה השוכנת במרכז סוריה, במרחק כמעט שווה בין גבול טורקיה לגבול ישראל. אך הסיבה המרכזית לחשיבותה היא שדרכה עובר ציר ההברחה האיראני. לדבריו של הגורם המדיני, ישראל כבר הבהירה בעבר שמניעת איום זה היא באחריות הממשלה בדמשק, וכי כל פעולה שתסכן את ישראל, תסכן את שלטון א-שרע.

רק אמש, חשף גורם מדיני כי רה"מ נתניהו ערך סקירה ביטחונית לקבינט לאחר חזרתו מהפגישה עם נשיא ארה"ב בבית הלבן, וכי בן היתר נידון בין השניים הנושא הטורקי. ראש הממשלה סקר בפני טראמפ את כוונת ארדואן להקים בסיסים צבאיים בסוריה, ואמר שישראל לא מחפשת עימות עם טורקיה, אך לא תהסס לפעול במקרה הצורך כדי להגן על עצמה.
סוגיית היחסים עם טורקיה דוברה ארוכות במפגש בין שני המנהיגים, כשהנשיא התייחס אל המעורבות הטורקית בסוריה, ולסיכוי ההולך וגובר לכך שייתכן ויהיה עימות צבאי ישיר בין ישראל לבין טורקיה של ארדואן בעתיד הלא רחוק. טראמפ אמר על הנושא: "אני וארדואן אוהבים אחד את השני. אמרתי לביבי – אם תהיה בעיה עם טורקיה, אעזור".

כזכור, נשיא אזרבייג'אן אילהם אלייב אישר אתמול כי מדינתו מתווכת במשבר הנוכחי בין טורקיה לישראל. על המגעים, שהוביל שליחו של הנשיא טראמפ למזרח התיכון סטיב וויטקוף, פרסם לראשונה כתבנו המדיני תמיר מורג.
"שתי המדינות הן חברות קרובות של אזרבייג'ן. עם טורקיה אנו בעלי ברית וישראל היא מדינה ידידותית לאזרבייג'ן ובמשך שנים רבות הוכחה ידידות הדדית זו בזמנים קשים עבור שנינו. לכן מבחינתנו המתח הזה בין שתי המדינות מטריד מאוד ועניין של דאגה", אמר אלייב.
