הערב אנו חושפים נתונים בלעדיים מאחת הסוגיות החשובות ביותר בעיני המגזר הבדואי בנגב – ההריסות של המבנים הבלתי חוקיים. במגזר הבדואי בנגב זועמים על ההריסות הרבות וטוענים שאין להם חלופה לגור בה.
אך מן העבר השני, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שאמון בין היתר על האחריות בכל הקשור למבנים הלא חוקיים – מעודד כמה שיותר הריסות וטוען שהוצעו להם חלופות מגורים לא פעם.

אלו הנתונים משנת 2024 שאנו חושפים הערב: כ-4,000 דונם הושבו למדינת ישראל לאחר ההריסות הרבות. השטחים העצומים הללו ישמשו לצרכי בניית תשתיות ובנייה חוקית. כמו כן, חלה עלייה של 27% בביצוע צווי הריסה במגזר הבדואי בנגב.
נוסף כל כך, חלה עלייה משמעותית של 333% בביצוע צווי הריסה שיפוטיים, ובאופן כללי חלה עלייה של כ-60% בכלל ההריסות של מבנים בלתי חוקיים בשטחי הנגב.

מי שמכיר את המגזר הבדואי בנגב יודע שהקרקעות הללו נמצאות בנפשם, ומדובר באחת הסוגיות המרכזיות שמעסיקות אותם – בטח כשאין להם לאן ללכת ביום שאחרי ההריסות מאחר והם לא מוכנים לשמוע על מגורים בערים, או על מגורים בבניינים.
מנגד, מערכת אכיפת החוק בראשות השר לביטחון לאומי מעלה הילוך, ומנסה להשיב למדינה כמה שיותר קרקעות. אז האם אנו לקראת פיצוץ בנגב בין שני הצדדים? זאת נדע בהמשך.
