accessibility-icon
share-icon
צילום: שאטרסטוק
צילום: שאטרסטוק

כסף שחור: כך יתדלק הנפט האיראני את משמרות המהפכה

רון דויטש

רון דויטש

ח ניסן ה'תשפה (06.04.25)

0

like

0

dislike

מנתוני התקציב האיראני החדש שמפרסם ערוץ האופוזיציה "איראן "אינטרנשיונל" עולה כי גופי הביטחון במדינה ובראשם משמרות המהפכה צפויים להרחיב באופן ניכר את אחיזתם בכספי הנפט של המשטר • עוד דווח כי הממשלה מעניקה גישה לכספים לחמישה גופים נוספים - בהם כאלו העוסקים בפרויקטים גרעיניים שנויים במחלוקת


על רקע האפשרות לתקיפה אמריקאית כנגד מתקני הגרעין האיראניים ומדיניות "הלחץ המקסימלי" של טראמפ המיועדת לחנוק כלכלית את המשטר, ערוץ האופוזיציה האיראני "איראן אינטרנשיונל" מביא היום (ראשון) נתונים מרכזיים מתוך התקציב האיראני החדש שעבר לאחרונה, ביניהם הגדלה ניכרת באחיזתם של משמרות המהפכה בנכסים הכלכליים של המדינה.

לפי ערוץ האופוזיציה, התקציב לשנה הקרובה מתבסס על ההנחה לפיו קצב ייצוא הנפט יעמוד על לפחות 1.85 מיליון חביות ביום – קצב גבוה עוד יותר מזה שנרשם בשנה החולפת. מתוך מכירות הנפט הצפויות, שליש מהרווחים, המוערך בשווי של כ-12.4 מיליארד דולר, יוקצה ישירות לכוחות הצבא ומשמרות המהפכה – שיעור הגבוהה פי שלושה בהשוואה לשנה הקודמת.

maximize-image
images-count2+
נשיא איראן מסעוד פזשכיאן | צילום: רויטרס

עוד צוין כי שאר הסכום ממכירות הנפט והגז הטבעי, אשר צפוי לעמוד על כ-33.5 מיליארד דולר, יתחלק בין הממשלה, קרן העושר הלאומית וחברת הנפט הלאומית האיראנית. לכוחות הביטחון האיראניים יוקצו בנוסף 10 אחוזים מתקציב הממשלה הכללי "לצרכי משכורות".

בנוסף לכוחות החמושים, הממשלה האיראנית הרחיבה בתקציב הנוכחי את הגישה הישירה לנכסי הנפט לחמישה גופים נוספים, ביניהם כאלו העוסקים "בפרויקטים של אנרגיה גרעינית", כאשר הם ישמשו אותם לפרויקטים רגישים ושנויים במחלוקת כמו העשרת אורניום.

maximize-image
images-count2+
הכור הגרעיני בבושהאר | צילום: רויטרס

התקציב האיראני מתפרסם כאשר המטבע האיראני, הריאל, שבר לאחרונה שיא שלילי חדש ולראשונה עמד על שער של מיליון לדולר אחד. בהינתן חולשתו של המטבע המקומי, למכירת הנפט תפקיד קריטי לכלכלת המדינה, כאשר היא מהווה מקור מרכזי למטבע זר.

זמן קצר לאחר שנכנס לתפקידו, הנשיא טראמפ חתם על צו המורה על חידוש מדיניות "הלחץ המקסימלי" בה נקט בכוהנתו הראשונה, והמשיך במאמצים בהם נקט גם ממשל ביידן להטיל עיצומים כנגד יחידים וחברות העוסקים בסחר הנפט האסור ובכלל זה "צי מכליות הצללים" המשרת את המשטר בטהראן להברחות.

maximize-image
images-count2+
הנפט האיראני, אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

על אף שהממשלה האיראני הציבה יעד ייצוא של כמעט שני מיליון חביות ליום, נתונים שמביא אתר האופוזיציה מחברת המודיעין האזרחי "קפלר", מעידים על ירידה בקצב ייצוא הנפט האיראני ברבעון הראשון של השנה: 1.34 מיליון חביות ליום בהשוואה ל-1.5 מיליון חביות ביום בשנה החולפת.

במקרה וקצב מכירות הנפט לא יגיע לרף שהציבה הממשלה בתקציב, לפי הדיווח לכוחות החמושים תינתן עדיפות במכירת הנפט, כך שכל ירידה במכירות תפגע תחילה בחלקים האחרים בתקציב –  כאשר הממשלה מתחייבת לפצות את גופי הביטחון על כל פגיעה שתתרחש בהקצאות המיועדות להם.

עקבו אחרינו גם ב-Google News