רגע לפני פתיחת שנת הלימודים תשפ"ג באוניברסיטאות ובמכללות, מפרסמת היום (רביעי) המועצה להשכלה גבוהה את הנתונים הרשמיים: לא פחות מ-342,000 סטודנטים צפויים לפתוח את שנת הלימודים הקרובה במה שנחשב למעשה לגידול של 1.6% מהשנה שעברה.
בשנת תשפ"ב למדו ב-59 המוסדות האקדמיים בישראל 337,230 סטודנטים בהם 256,175 סטודנטים לתואר ראשון, 68,545 סטודנטים לתואר שני, 11,725 סטודנטים לתואר שלישי ו-785 סטודנטים ללימודי תעודה. לאחר היציבות שאפיינה את מערכת ההשכלה הגבוהה במהלך העשור האחרון, בשנים האחרונות נרשם גידול במספר הסטודנטים הכללי, שהגיע לשיאו כאמור בתשפ"א, עם גידול של כמעט 24,000 סטודנטים.
בשנה שעברה חזר לעצמו קצב הגידול הכללי של המערכת ועמד על כ-0.3%, גידול של כ-900 סטודנטים; בתואר הראשון גדל מספר הסטודנטים בכ-1,540 שנבע רובו מגידול במכללות האקדמיות החוץ תקציביות.

הכי הרבה סטודנטים במדעי החברה – כמה לומדים את התחום שלכם?
התחום אותו לומדים הכי הרבה סטודנטים הוא דווקא מדעי החברה, שם לומדים 38,006 סטודנטים, מיד אחריו מגיעים לימודי הנדסה עם 37,753 סטודנטים. במקצועות החינוך וההוראה לומדים 30,546 סטודנטים ולאחר מכן מגיעים מקצועות העסקים ומדעי הניהול עם 23,655 סטודנטים.
במקצועות המדעים המדויקים כגון מתמטיקה, סטטיסטיקה ומדעי המחשב לומדים 20,538 סטודנטים, במשפטים, אחד המקצועות שנחשבים דווקא לפופולאריים ביותר לומדים בסך הכל רק 16,005, ובמקצועות עזר רפואיים לומדים 14,774 סטודנטים.
בתחום מדעי הרוח ישנם 9,681 סטודנטים ובמקצועות האומנות והעיצוב 6,108. במקצוע המדעים הביולוגיים לומדים 6,062 סטודנטים ואילו במדעים הפיסיקליים לומדים רק 3,037 סטודנטים. 2,105 סטודנטים לומדים רפואה, 1,872 לומדים חקלאות ובמקום האחרון נמצאים מדעי החקלאות עם 1,192 סטודנטים בלבד.

גידול במקצועות ההיי-טק וברפואה
במועצה להשכלה גבוה מציינים כי חלה עלייה במספר הסטודנטים הכולל בתחומי ההיי-טק ובכלל זה נשים בתשפ"ב, כשסך הכל ישנם 37,750 סטודנטים בתכניות ללימודי הנדסה בשנה"ל תשפ"ב המהווים כ-18% מכלל הסטודנטים לתואר ראשון. בנוסף למדו עוד 20,540 סטודנטים לתואר ראשון במתמטיקה, סטטיסטיקה ומדעי המחשב. סה"כ כ-58,290 סטודנטים במקצועות הטכנולוגיים הנדרשים בענף ההיי-טק.
עוד נתון אותו מציינים לחיוב במועצה להשכלה גבוהה הוא הגידול במספר הסטודנטים שהתחילו ללמוד את מקצועות הרפואה בעשור האחרון מ-530 ל-895. בנוסף הוכפל מספר הסטודנטים לשנה א' בסיעוד מ-1,000 ל-2,200.

60% מהסטודנטים – בכלל סטודנטיות
על פי הנתונים הרשמיים נשים מהוות כיום כ-60% ממספר הסטודנטים באקדמיה. במועצה מציינים כי זהו גידול משמעותי בשיעור השתתפותן של נשים בכלל התארים – 58% בתואר הראשון, 65% בתואר השני ו-53% בתואר השלישי. בנוסף חל גידול במספר הנשים שלומדות לימודי היי-טק מ-8,581 סטודנטיות בתש"ע ל-12,310 סטודנטיות בתשפ"ב.
ההשכלה בפריפריה, בציבור החרדי ובציבור הערבי
על פי נתוני המועצה להשכלה גבוהה כ-65,000 סטודנטים המהווים כשליש מהלומדים לתואר ראשון הגיעו מיישובים המוגדרים כפריפריה. חלקם של סטודנטים מאותם יישובים בולט במיוחד דווקא במכללות.
בנוסף צוין כי מעל 60,000 סטודנטים ערבים לומדים כיום במערכת ההשכלה הגבוהה, נתון המהווה כ-18% מכלל הסטודנטים בישראל, לעומת 21% מחלקם באוכלוסייה. זהו גידול של 133% מתחילת העשור שחלף.
במהלך העשור האחרון שילש את עצמו מספר הסטודנטים החרדים, מכ-5,500 בתשע"א לכ-16,575 בתשפ"ב. הסטודנטים הערבים מהווים 4.9% מכלל הסטודנטים בישראל, זאת לעומת כ-13% מחלקם באוכלוסייה.

