מזכר ההבנות הזמני ושברירי שנחתם אך לפני שבועיים בין וושינגטון לטהרן נמצא על סף קריסה מוחלטת: בכיר בממשל האיראני שיגר הערב (ראשון) איום חסר תקדים לעבר הבית הלבן והקהילה הבינלאומית, והבהיר כי ארצו לא מתכוונת לוותר על השליטה הבלעדית שלה במצר הורמוז. הדברים הקשים נאמרו בתגובה ישירה לאולטימטום החריף שפרסם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שהזהיר את המשטר האיראני מפני המשך הפגיעה בחופש השיט הבינלאומי.

"אנחנו תומכים באופן חד-משמעי בפעולה המוחצת של משמרות המהפכה המנצחים נגד האויב האמריקאי, ובהחלת הריבונות האיראנית על מצר הורמוז", הצהיר אברהים רזאי, דובר הוועדה לביטחון לאומי ומדיניות חוץ בפרלמנט האיראני, בציוץ לוחמני שפרסם ברשת החברתית X. רזאי שבר את כל הכלים הדיפלומטיים והוסיף איום ישיר לעבר חברות הספנות ומדינות המערב: "מצר הורמוז לא יחזור למצבו הקודם שלפני המלחמה. לאחרים אין ברירה אלא להיכנע לתכתיבים ולהנחיות של איראן במים האלו".
ההתבטאות הקיצונית של הבכיר בטהרן מגיעה שעות ספורות לאחר ציוץ של הנשיא דונלד טראמפ ברשת 'Truth Social', בו הבהיר כי לצבא האמריקאי לא תהיה שום התלבטות אם המשטר האיראני ימשיך להפר את ההסכמים: "לאיראן ניתנה הזדמנות לכבד את הסכם הפסקת האש", כתב טראמפ, "אך עלולה להגיע נקודה שבה לא נוכל עוד לגלות סובלנות – וניאלץ לסיים את העבודה שהתחלנו בהצלחה רבה מבחינה צבאית. אם זה יקרה, הרפובליקה האסלאמית של איראן לא תהיה קיימת עוד".

ברקע העימות המילולי, עומד מזכר ההבנות הזמני שנחתם רק באמצע חודש יוני, אשר כלל סעיפים מפורשים שאמורים היו להבטיח שיט חופשי, בטוח וללא גביית תשלום עבור כלי שיט מסחריים במצר הורמוז למשך תקופה של 60 יום. אולם הלחימה בשטח חודשה בימים האחרונים עם תקיפות הדדיות: מל"טים איראניים פגעו במכליות ספינות מסחריות, בעוד שפיקוד המרכז של צבא ארה"ב הגיב בהפצצות כבדות על מתקני מכ"ם, מחסני כטב"מים ואתרי טילים של משמרות המהפכה לאורך החוף.
המשבר הצבאי המתפתח משפיע באופן מיידי גם על הדרג המדיני. שיחות הגרעין הגדולות והרגישות, שהיו אמורות להתחדש בסוף השבוע הנוכחי בשוויץ כחלק מהשלב השני של ההסכם, נקלעו למבוי סתום מוחלט ונעצרו לחלוטין בשל חילופי המהלומות, כך אישרו גורמים המעורים בפרטים.

ההסלמה הנוכחית החלה כאשר כוחות משמרות המהפכה תקפו ספינה מסחרית שניסתה לחצות את המצר תוך שהיא "נצמדת" למים הטריטוריאליים של עומאן כדי להימנע מחיכוך. בטהרן, המעוניינים לאלץ את כל כלי השיט העולמיים לעבור דווקא במסלול נפרד הצמוד לקו החוף האיראני – ובכך לבסס את כוח המיקוח והפיקוח שלהם – הזהירו את חברות הספנות מפני שימוש בנתיב העומאני החלופי.
מומחים בינלאומיים מדגישים כי איראן חוששת לאבד את המנוף האסטרטגי הגדול ביותר שלה. "לטהרן יש עניין קלוש מאוד לראות את כוח המיקוח שלה נשטף לים עם כל ספינה שמנותבת מחדש דרך המים של עומאן", מסביר עלי ואעז, מנהל פרויקט איראן ב-'International Crisis Group'. להערכתו, הניסיון האמריקאי לבחון את הנחישות של איראן ולשמור על נתיב בינלאומי פתוח נתקל בחומה בצורה של התנגדות מצד המשטר הקיצוני.

מנגד, שגריר ארצות הברית באו"ם, מייק ואלץ, הדגיש ברשת פוקס ניוז כי הממשל האמריקאי לא יסבול פגיעה נוספת בחופש השיט: "אם המשטר האיראני חושב לרגע שהנשיא טראמפ יעמוד מן הצד בזמן שאיראן ממשיכה לתקוף את הנתיבים הבינלאומיים או את הבסיסים שלנו ללא תגובה – הם טועים לחלוטין. הם ראו את התגובה שלנו בבירור בלילות האחרונים".

מצר הורמוז נחשב לצוואר הבקבוק האסטרטגי החשוב ביותר של כלכלת האנרגיה העולמית. דרך המצר הצר, המפריד בין איראן לחצי האי ערב, עוברת מדי יום כחמישית מאספקת הנפט הגלובלית – נתון ההופך כל זעזוע באזור לאיום ישיר על מחירי הדלק והיציבות הפיננסית ברחבי העולם.
עם פרוץ המלחמה בפברואר 2026, איראן חסמה למעשה את המצר באמצעות תקיפה שיטתית של ספינות מסחריות ומכליות, כולל פגיעה לאחרונה במכלית שנשאה נפט מקטר – המדינה שתיווכה בשיחות. למרות שהצבא האמריקאי ליווה באופן אקטיבי מספר שיירות ימיות, התנועה במצר צנחה לשבריר בלבד מהיקפה הרגיל שלפני המלחמה.
הצהרותיו של רזאי מוכיחות כי ההנהגה בטהרן מפרשת את ההסכם בצורה הפוכה לחלוטין מזו של וושינגטון. בעוד ארה"ב, מדינות המפרץ ומשרד החוץ האמריקאי דורשים נתיב בינלאומי פתוח לחלוטין וללא תנאים על פי החוק הבינלאומי, איראן מנסה לנצל את הסכם הפסקת האש הזמני כדי לקבע מציאות חדשה בשטח – משטר תשלומים, פיקוח צבאי אגרסיבי ותכתיבים חד-צדדיים שיעניקו לה שליטה קבועה על השאלטר של האנרגיה העולמית. אנחנו בחדשות 14 נמשיך לעקוב מקרוב אחר חילופי המהלומות והאיומים בין טראמפ לח'אמנאי.
