accessibility-icon
share-icon
נערך באמצעות בינה מלאכותית
נערך באמצעות בינה מלאכותית

לא אנבידיה: זו החברה שגורפת את הכסף הגדול ממהפכת השבבים

אליהו עמר

אליהו עמר

לפני כשעה

5

like

0

dislike

בזמן שהעולם מתמקד במודלי הבינה המלאכותית, המרוויחות הגדולות הן דווקא יצרניות שבבי הזיכרון שנהנות ממחסור עולמי וביקוש חסר תקדים • מחירי השבבים זינקו בעשרות אחוזים בתוך חודשים, הרווחים שוברים שיאים והלחץ על חברות ה-AI הולך וגובר • המשקיעים כבר מזהים שינוי במאזן הכוחות של אחת התעשיות הצומחות בעולם


רוצה שנקריא לך?

מגישים

מאחורי מהפכת הבינה המלאכותית מסתתר קרב כלכלי עצום, שרוב המשתמשים כלל אינם מודעים אליו. בעוד השמות OpenAI, גוגל, מטא ואנתרופיק נמצאים בכותרות כמעט מדי יום, הכסף הגדול זורם דווקא אל החברות שמייצרות את אחד הרכיבים החשובים ביותר לעידן ה-AI – שבבי הזיכרון.

maximize-image
images-count2+
מניית מיקרון טכנולוגיה | צילום: שאטרסטוק

יצרניות כמו Micron, סמסונג ו-SK Hynix נהנות מביקוש חסר תקדים לזיכרונות HBM, רכיב קריטי להפעלת מודלי בינה מלאכותית מתקדמים. בניגוד לשבבים רגילים, ייצור זיכרונות מסוג זה מורכב במיוחד, והקמת מפעלי ייצור חדשים אורכת שנים. כתוצאה מכך, ההיצע מתקשה להדביק את הביקוש האדיר מצד מרכזי הנתונים, והמחירים ממשיכים לטפס.

המספרים ממחישים את עוצמת השינוי. ברבעון האחרון העלתה Micron את מחירי שבבי ה-DRAM ביותר מ-60%, בעוד שמחירי זיכרונות NAND קפצו ביותר מ-80%. למרות שהיקף המכירות כמעט שלא גדל, הרווחים זינקו לשיאים חדשים בזכות ההתייקרות החדה.

maximize-image
images-count2+
שופכות הון על שבבים. גוגל ומטא | צילום: שאטרסטוק

המשמעות רחבה הרבה יותר מתעשיית השבבים. חברות הבינה המלאכותית נאלצות לשלם מיליארדי דולרים נוספים כדי להמשיך להפעיל את מרכזי הנתונים שלהן, דווקא בתקופה שבה רבות מהן עדיין אינן רווחיות. במקום להעלות מחירים ללקוחות, הן ממשיכות לסבסד את השירותים כדי להגדיל את מספר המשתמשים, מה שמוביל לשחיקה נוספת בשולי הרווח.

גם חברות גדולות שכבר הטמיעו כלי AI מתחילות להרגיש את העלויות. ככל שהעובדים משתמשים יותר בצ'אטבוטים ובסוכני בינה מלאכותית, צריכת כוח המחשוב מזנקת, וארגונים רבים החלו להגביל את היקף השימוש כדי לרסן את ההוצאות.

maximize-image
images-count2+
באופן מפתיע, היא לא גורפת את הכסף הגדול. נהפוך הוא. OpenAI | צילום: שאטרסטוק

בינתיים, שוק ההון כבר מסמן מי המנצחות של הגל הנוכחי. מניות יצרניות שבבי הזיכרון זינקו במאות אחוזים מתחילת השנה, בעוד שחלק מענקיות הענן וחברות ה-AI הציגו ביצועים מתונים בהרבה. עבור המשקיעים, זו אינדיקציה לכך שחלק הולך וגדל מהרווחים בתעשיית הבינה המלאכותית עובר מהחברות שמפתחות את המודלים אל אלו שמספקות את התשתית שעליה הכול פועל.

עם זאת, התמונה עשויה להשתנות בעתיד. יצרניות השבבים כבר משקיעות מיליארדי דולרים בהרחבת קווי הייצור, ובמקביל חברות ה-AI מפתחות טכנולוגיות שיצמצמו את צריכת הזיכרון. אם ההיצע יגדל והביקוש יתאזן, גם מחירי השבבים עשויים לרדת.

עקבו אחרינו גם ב-Google News