המלכוד של אפל: כשבועיים לאחר שהודיע מנכ"ל אפל, טים קוק, על העלאת מחירים חריגה של רוב מוצרי החברה, מתברר כי ענקית הטכנולוגיה מחפשת פתרון נואש למשבר שבבי הזיכרון, והוא עובר דווקא דרך סין. לפי תחקיר של ה"פייננשל טיימס" שפורסם אמש (שבת), אפל מפעילה בשבועות האחרונים לחץ כבד על הבית הלבן כדי לקבל אור ירוק לרכישת שבבים מהיצרנית הסינית CXMT.


בגלל AI: אפל מעלה את המחירים למחשבים ואייפדים
הבעיה המרכזית היא שחברת CXMT הוכנסה לאחרונה לרשימה השחורה בקרב "החברות הסיניות הצבאיות" של הפנטגון. למרות שמבחינה חוקית אפל אינה מנועה לחלוטין מלעשות עמה עסקים, עצם ההופעה ברשימה השחורה הופכת כל שיתוף פעולה עמה לרגיש במיוחד מבחינה פוליטית, בוודאי תחת ממשל טראמפ הידוע במדיניותו הקשוחה מול בייג'ינג.
המלחמה על ה-DRAM
מאחורי המהלך מסתתר אחד המשברים הגדולים של תעשיית השבבים. בעוד שבעבר היה היצע רחב של שבבי זיכרון, מהפכת הבינה המלאכותית שינתה את התמונה. יצרניות הזיכרון מפנות כיום את מרב כושר הייצור שלהן לשבבים מתקדמים עבור חוות שרתים (HBM), מה שיוצר מחסור חריף בשבבי ה-DRAM הסטנדרטיים המשמשים מחשבים וטאבלטים.

המחסור הזה הוביל לעלייה במחירי הייצור של אפל, שנאלצה לגלגל את העלויות לצרכנים. רק לאחרונה התייקרו דגמי ה-MacBook Pro ב-300 דולר ודגמי ה-iPad Pro ב-200 דולר. צירופה של CXMT כספקית רביעית, לצד סמסונג, SK הייניקס ומיקרון, עשוי להגדיל את התחרות, להוזיל את עלויות האספקה ואולי אף לאפשר לאפל לבטל את עליות המחירים האחרונות.
מלכוד פוליטי בוושינגטון
הניסיון של אפל להתקרב לספקית סינית מעורר התנגדות חריפה בגבעת הקפיטול. יו"ר ועדת סין בבית הנבחרים, ג'ון מולנאר, הזהיר כי שיתוף פעולה עם חברה המקושרת לצבא סין הוא "טעות חמורה". לדבריו, המהלך יחזק את שליטת המפלגה הקומוניסטית בשרשרת אספקה קריטית, דווקא בתקופה שבה ארה"ב מנסה לצמצם את התלות הטכנולוגית שלה בסין.

גורמים בממשל אף הביעו חשש כי מתן אישור מיוחד לאפל יפגע ביצרנית השבבים האמריקנית "מיקרון" ובניסיון להחזיר את תעשיית השבבים הביתה. "טראמפ יכול להפגין אומץ ולשמור על התחרותיות האמריקנית, או לאפשר לטים קוק לסחוט עוד כמה אחוזים של שולי רווח על חשבון הביטחון הלאומי", אמר גורם בממשל. בשלב זה, לא ברור אם הבית הלבן יספק לאפל את ההתחייבות המבוקשת.
