accessibility-icon
share-icon
עליזה בלוך | צילום: פלאש 90
עליזה בלוך | צילום: פלאש 90

עליזה בלוך מכריזה: "אהיה שרת החינוך הבאה של מדינת ישראל"

אליהו עמר

אליהו עמר

לפני כשעה

11

14

like

11

dislike

ראש עיריית בית שמש לשעבר ד"ר עליזה בלוך מודיעה על כניסתה לזירה הפוליטית הארצית ומציבה את מערכת החינוך במרכז סדר היום הלאומי • בלוך טוענת כי החינוך הוא הבסיס לביטחון, לכלכלה, לשוויון בנטל ולחוסן הלאומי, ומתחייבת להוביל שינוי עמוק במערכת • במסגרת פעילותה היא מדגישה את חיזוק הפריפריה, הרציפות החינוכית והרחבת שוויון ההזדמנויות לכל תלמיד בישראל


רוצה שנקריא לך?

מגישים

לקראת הבחירות הקרובות, ראש עיריית בית שמש לשעבר, ד"ר עליזה בלוך, הודיעה על הרחבת פעילותה בזירה הלאומית והצהירה כי בכוונתה להתמודד על תפקיד שרת החינוך. לדבריה, מדינת ישראל אינה יכולה להמשיך לנהל את מערכת החינוך באמצעות "פלסטרים ופתרונות מאולתרים", ויש צורך במהלך מקיף שיחזק את החינוך כבסיס לביטחון, לכלכלה ולחוסן הלאומי.

maximize-image
images-count2+
עליזה בלוך | צילום: יעקב ליברמן פלאש 90

בלוך סבורה כי מדינת ישראל מתמקדת במשך שנים באיומים הביטחוניים, אך מזניחה את מה שהיא מגדירה כ"חזית הרביעית". "נהוג לחשוב על ישראל כמי שנלחמת בשלוש חזיתות, ודווקא את הרביעית הזנחנו לחלוטין. מערכת החינוך נשחקת, הפערים גדלים, והדור הבא משלם את המחיר. חינוך הוא תשתית הביטחון, הכלכלה, השוויון בנטל והחוסן הלאומי", היא אומרת.

לדבריה, המשברים שפקדו את ישראל בשנים האחרונות חשפו את חולשת המערכת. "אי אפשר למנוע כל מלחמה, כל משבר או כל מגפה", היא אומרת, "וגם אי אפשר לקבל מצב שבו מערכת החינוך מופתעת בכל פעם מחדש. אסור ששנת לימודים כזאת תחזור על עצמה. מדינת ישראל חייבת לבנות מערכת שיודעת לפעול גם בחירום, לשמור על רציפות חינוכית, לאתר את הטובים לחינוך ולאפשר להם לעבוד. מערכת החינוך חייבת לזהות בזמן את הילדים שנשארים מאחור ולא להשאיר משפחות וקהילות לבד".

בניין משרד החינוך בירושלים
maximize-image
images-count2+
בניין משרד החינוך בירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בלוך מוסיפה כי המשבר עמוק יותר מאירוע כזה או אחר. "במשך שנים ממשלות ישראל לא הצליחו להוביל מערכת שמעניקה לכל ילד ידע, כלים, ערכים ויכולת להתמודד עם עולם שמשתנה במהירות", היא טוענת. לדבריה, ללא השקעה ארוכת טווח בחינוך, ישראל תתקשה להתמודד גם עם האתגרים הביטחוניים, החברתיים והכלכליים של השנים הבאות.

אחד הנושאים המרכזיים שעליהם מבקשת בלוך לשים דגש הוא שאלת השוויון בנטל. לדבריה, הפתרון אינו מתחיל רק בגיל הגיוס. "שוויון בנטל לא מתחיל בגיל 18 ולא נבנה רק בחקיקה. הוא מתחיל בחינוך, בתחושת שייכות ובאחריות מגיל צעיר", היא אומרת. בהתייחסה לחברה החרדית הוסיפה: "אני לא נגד חרדים. אני חרדה מפוליטיקה שמשאירה ציבור שלם מחוץ לאחריות הישראלית. בבית שמש הוכחנו שאפשר ליצור מסגרות שמכבדות את הזהות החרדית ובמקביל מחברות את הילדים למדינה, ללימודים, לתעסוקה ולשירות".

maximize-image
images-count2+
עליזה בלוך | צילום: יעקב לדרמן/Flash90

בלוך מציגה את ניסיונה כראש עיריית בית שמש כאחד הנכסים המרכזיים שהיא מביאה עמה לפוליטיקה הארצית. היא מזכירה כי הובילה מהלכים בתחומי החינוך, התשתיות והשירות הציבורי בעיר שבה חיים יחד חילונים, דתיים, חרדים ומסורתיים. "בית שמש לימדה אותי שאפשר לחבר בין קהילות שונות, אבל רק כשמוכנים לעבוד באמת, לא בכותרות ולא בפוליטיקה של מחנות. חינוך הוא המקום שבו מתחילים לבנות שייכות, אחריות וחיים משותפים", היא אומרת.

מאז פרוץ המלחמה פועלת בלוך גם בצפון הארץ, שם היא מלווה את שיקום מערכת החינוך בקריית שמונה. במסגרת פעילותה היא מקדמת מרכזי מצוינות ותוכנית להקמת תיכון למחוננים ומצטיינים בתחומי המדעים והאמנות בשיתוף משרד החינוך וראש עיריית נתיבות. לדבריה, "אם אנחנו רוצים לבנות כאן עתיד אחר, אנחנו צריכים להפסיק לדבר על פריפריה ולהתחיל להשקיע בה באמת", ומדגישה כי "ילד בקריית שמונה או בנתיבות חייב לקבל את אותה הזדמנות כמו ילד בתל אביב או בירושלים".

לקראת מערכת הבחירות צפויה בלוך להרחיב את פעילותה הציבורית ולקיים מפגשים עם גורמים פוליטיים וציבוריים, כשהיא מציבה במרכז סדר יומה אחריות לאומית, ציונות, ביטחון, שוויון הזדמנויות וחיזוק מערכת החינוך. "לא אתפשר על ביטחון המדינה, על אחריות משותפת, על חינוך למצוינות ועל הזדמנות אמיתית לכל ילד בישראל", היא מסכמת. "הדרך לתקן את ישראל מתחילה בחינוך, ואני מתכוונת לקחת אחריות על הדרך הזאת".

עקבו אחרינו גם ב-Google News