accessibility-icon
share-icon
עמוד חשמל | צילום: שאטרסטוק
עמוד חשמל | צילום: שאטרסטוק

התקלה של חברת החשמל: לא גבתה 65 מיליון שקל - זאת הסיבה

ענת סימן טוב

ענת סימן טוב

לפני שעתיים

1

2

like

8

dislike

רשות החשמל חושפת תקלה מתמשכת בגבייה בחברת החשמל בהיקף של כ-65 מיליון שקל • כעת מוצג מתווה שמחלק את האחריות • ההכרעה כעת עוברת לשלב השימוע הציבורי לפני החלטה סופית - מי ישלם על הטעות?


רוצה שנקריא לך?

מגישים

רשות החשמל פרסמה היום (חמישי) לשימוע ציבורי את מסקנות הבדיקה בעקבות תקלה מתמשכת בגביית תשלומים מבעלי גגות סולאריים, תקלה שנמשכה כ־5 שנים והובילה לחוסר גבייה בהיקף מצטבר של כ-65 מיליון שקל.

maximize-image
images-count2+
תרגיל בתחנת הכוח בחדרה | צילום: יוסי וויס, דוברות חברת החשמל

מדובר בתשלום המכונה “התעריף המערכתי”, שמוטל על בעלי מערכות סולאריות עבור השימוש שלהם ברשת החשמל הארצית. התעריף נקבע כבר בשנת 2018 בהחלטת רשות החשמל, אך בפועל לא נגבה באופן מלא לאורך השנים.

לפי ממצאי הבדיקה, מקור התקלה הוא כשל מחשובי-תפעולי בחברת החשמל. החברה זיהתה את התקלה כבר בשנת 2023, אך לא דיווחה עליה לרשות בזמן אמת. בתחילת 2026 ניסתה החברה לגבות את החוב באופן רטרואקטיבי עבור כשנתיים אחורה מבעלי הגגות הסולאריים, מהלך שעורר ביקורת והוביל לעצירתו המיידית על ידי רשות החשמל לאחר שהדבר נחשף בתקשורת. בחברת החשמל לקחו אחריות על התקלה והסבירו כי היא נבעה מעומס חריג במערכות, רגולטורי, תפעולי ומחשובי, שהוחמר גם בעקבות משבר הקורונה ומלחמת "חרבות ברזל".

כעת מציעה רשות החשמל מתווה שמחלק את האחריות בין החברה לציבור. עבור השנים 2020 עד 2023 נקבע כי חברת החשמל לא תוכל לגבות כלל את הכספים שלא נגבו ותישא במלוא העלות. עבור התקופה שבין 2023 לאפריל 2025 תישא החברה ב-60% מהעלות, בהיקף של כ-22 מיליון שקל, בעוד ש-40% הנותרים, כ-14 מיליון שקל, יוכרו כחלק מעלויות מערכת החשמל ויושתו על כלל הצרכנים. לפי הרשות, מדובר באיזון בין אחריות החברה לבין שמירה על יציבות מערכת החשמל, כך שהציבור יישא רק בחלק מהנזק.

maximize-image
images-count2+
תחנת חשמל | צילום: שאטרסטוק

בנוסף קובעת הרשות כי גבייה רטרואקטיבית תתאפשר בעתיד רק לתקופה מוגבלת של עד חצי שנה, וגם זאת כאפשרות בלבד ולא כחובה. אם חברת החשמל תבחר לבצע גבייה כזו, היא תידרש לעשות זאת ללא ריבית והצמדה, בפריסה של עד שישה תשלומים, ובאמצעות חשבונית נפרדת שתישלח בתוך 90 יום מקבלת ההחלטה.

maximize-image
images-count2+
כור גרעיני | צילום: קנבה

מעבר לכך, רשות החשמל דורשת מחברת החשמל ליישם שורה של צעדים ארגוניים כדי למנוע מקרים דומים בעתיד, בהם הקמת מנגנוני בקרה פנימיים, צוותי פיקוח ייעודיים ושיפור מערכות המעקב אחר יישום החלטות רגולטוריות. המסמך נמצא כעת בשלב שימוע ציבורי, והציבור יוכל להעביר הערות עד 16 ביולי 2026. לאחר מכן תובא ההצעה לאישור סופי במליאת רשות החשמל.

עקבו אחרינו גם ב-Google News