מנהיגי מדינות המפרץ חוששים כי ההסכם שמקדם הנשיא דונלד טראמפ עם איראן מהווה "נקודת מפנה הרסנית". החשש מתעצם בעקבות המלחמה שפרצה השנה בין ארה"ב וישראל לבין איראן, שבמהלכה ספגו מדינות המפרץ מתקפות איראניות רבות, כך עולה מניתוח שפורסם ברשת CNN.

לפי הניתוח, למרות הצהרותיו של טראמפ במהלך ביקורו בדוחה במאי האחרון כי "אנו הולכים להגן על המדינה הזו", בקרב מנהיגי האזור שוררת תחושת חוסר ביטחון. חסן אל-חסן, עמית בכיר במכון הבינלאומי ללימודים אסטרטגיים – IISS, הגדיר את המצב כחלק מנסיגה אמריקנית רחבה מהאזור.
לדבריו, "צמצום המעורבות האמריקנית במפרץ והזרמת המשאבים לאיראן צפויים לחזק עוד יותר את טהרן". אל-חסן הוסיף כי למרות ההסתייגויות, מדינות המפרץ תמכו בהפסקת האש שכן "עבורן, הסכם רע עדיף על מלחמה".

פיראס מקסאד, מנהל בכיר ב-Eurasia Group, ציין כי המלחמה האחרונה שחקה את האמון בערבויות הביטחון של ארה"ב: "אמריקה כבעלת ברית אסטרטגית שניתן לסמוך עליה מוטלת כעת בספק רב במדינות המפרץ".

בניתוח צוין כי פרטי ההסכם והשלכותיו מעורר דאגה בבירות המפרץ בשל מספר נקודות מרכזיות. הראשונה היא שאיראן תקבל תפקיד רשמי בפיקוח על התנועה המסחרית במצרי הורמוז לצד עומאן, מה שיעניק לה שליטה על נתיבי יצוא האנרגיה של שכנותיה.
הנקודה השנייה היא שההסכם אינו נותן מענה לתוכנית הטילים של איראן או לרשת המיליציות שלה, הנשיא טראמפ התייחס לכך בשבוע שעבר ואמר כי "זה הוגן שלאיראן יהיו טילים אם לסעודיה יש".

נקודה נוספת שעלתה בניתוח היא שהתוכנית כוללת קרן שיקום לאיראן בסך 300 מיליארד דולר. טראמפ הצהיר כי המימון יגיע ממדינות המפרץ, אם כי סעודיה הבהירה כי אין בידיה פרטים על ההצעה. מרקו רוביו, ביקר השבוע באיחוד האמירויות, בחריין וכווית במטרה להרגיע את השותפות האסטרטגיות.
בשיחה עם כתבים בכווית אמר רוביו: "אנחנו רוצים לשתף אותם בשיחות על כל החלטה שמתקבלת, לא נעשה דבר שיחתור תחת הביטחון של בעלות בריתנו הוותיקות באזור". לגבי המימון לקרן השיקום, ציין רוביו כי הנושא נמצא "רחוק מאוד בהמשך הדרך".

דיפלומט בכיר במפרץ מסר ל-CNN כי המלחמה הוכיחה שלאיראן יש "תוכנית לפגוע במדינות המפרץ". כתוצאה מכך, חלק מהמדינות מחפשות אלטרנטיבות
לרכש צבאי.
במקביל, ניכר שינוי בשיח הציבורי במפרץ, מאמר דעה בעיתון "א-שרק אל-אווסט" העלה את האפשרות כי ניתן למתן את התנהגותה של איראן באמצעות דיפלומטיה ושילובה בסדר אזורי יציב. הפרשן הסעודי עבד אל-רחמן אל-ראשד כתב כי היעד אינו החלשה קבועה של איראן, אלא שינוי התנהגותה.
עם זאת, המצוטטים בניתוח מדגישים כי ללא הרתעה צבאית עצמאית, הסכמים דיפלומטיים לא יספיקו. אל-חסן – IISS סיכם כי "הסכם אי-תוקפנות לא צפוי לשנות את השיקול האסטרטגי של איראן" ללא יכולת הרתעה אמינה של מדינות המפרץ עצמן.
