לאחר כשבועיים קשים בלבנון מאז נכפתה על ישראל הפסקת אש, ומאבק ציבורי נגד כבילת ידי לוחמינו, הערב אנחנו חושפים את הוראות הפתיחה באש המדויקות לכוחותינו, שנקבעו אמש בשיחה בין ראש הממשלה ושר הביטחון, והדרג הפיקודי הבכיר בצה״ל.

החל מהבוקר ההוראות לכוחותינו הן: ״ניתן להפעיל אש למען אבטחת כוחותינו במרחב הצהוב, בעת תנועה לשטח חדש בו יש חשד להימצאות אויב״. בשפה פשוטה – אם כוח לוחם נע ממקום למקום, הוא רשאי להפעיל אש מהקרקע לעבר מקומות חשודים, בהם עלולים להיות מחבלים. אם מזהה כאלה, רשאי גם להסתייע באש מהאוויר למול האיום.
בנוסף – בכל מרחב הקו הצהוב, רשאים כוחותינו להפעיל אש מול איום מתהווה ולא רק מול סכנה מיידית. במילים פשוטות – כל מחבל שמזוהה בקו הצהוב דינו מוות, גם אם לא מבצע פעולת טרור או נמצא במרחק פגיעה מכוחותינו. באשר למרחב מעבר לקו הצהוב ההנחיות הן – רשאים לפתוח באש אל מול סכנה ברורה שמזוהה. ובמילים פשוטות – אם מזהים איום מפורש כגון חוליית מחבלים שמתכננת לבצע ירי רקטות, רשאים לירות עליה ולחסל אותה מיידית.

בכל מה שקשור לדברים אחרים או איומים שאינם מיידיים, נאסרת פתיחה באש לעת עתה. עוד חידוד חשוב שירד לשטח, שהפעלת אש מהאוויר תינתן באישור מפקד אוגדה ולא מפקד הפיקוד, מה שמקל מאוד מהסיבה שהם נמצאים עם הכוחות בשטח ובזמינות גבוהה.
לצד הוראות הפתיחה באש סוגיה בוערת נוספת שאנחנו כעת מבארים אותה היא השמדת התשתיות התת קרקעיות הרבות שנמצאות בתחומי הקו הצהוב. כאן אומרים בכירים בישראל הערב לחדשות 14, כי מעריכים שנשמיד אותן גם אם יקח קצת זמן למול אילוצים. ובאשר לרכס עלי טאהר, בו נמצאים בסיסי טרור רבים מתחת לקרקע, ההערכה בישראל שכלואים בו עשרות מחבלים, להם אין ברירות מלבד כניעה או מוות.
