המשבר סביב חקיקת הסדרת מעמד בני הישיבות מחריף: יו"ר ש"ס, אריה דרעי, ויו"ר דגל התורה, משה גפני, פרסמו היום (שלישי) הודעה משותפת לאחר פגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שבה הציבו אולטימטום ברור לקואליציה. לדבריהם, בפגישה הועברה בשם "גדולי ישראל" דרישה חד-משמעית לקדם באופן מיידי את חוק יסוד לימוד תורה ואת החוק שנועד לעצור את מעצרי לומדי התורה, באמצעות כינוס ועדת החוץ והביטחון וועדת הכנסת כבר השבוע. השניים הדגישו כי אם לא יראו פעולות מעשיות לקידום החקיקה, יתמכו בפיזור הכנסת כבר בשבוע הבא.

בהודעה נמסר עוד כי נתניהו הבהיר בפגישה שהוא מחויב לאישור החוקים ויפעל לקידומם המהיר. האיום החרדי מצטרף לשורת מתיחויות סביב סוגיית הגיוס, שנחשבת לאחת המחלוקות המרכזיות המאיימות על יציבות הקואליציה בחודשים האחרונים. ההתפתחות הנוכחית מגיעה זמן קצר לאחר סיום פגישתם עם ראש הממשלה נתניהו, ולאחר שבוטלה ישיבת ראשי הקואליציה שתוכננה להיערך היום.

עם זאת, כתבנו בכנסת אברהם חסון מוסיף כי גם בקרב המפלגות החרדיות מבינים כי לוח הזמנים צפוף במיוחד. לכנסת נותרו כ-16 ימי חקיקה בלבד במושב הנוכחי, והיכולת להשלים את הליכי החקיקה של החוקים המורכבים בזמן שנותר מוגבלת. בהתאם לכך, אפילו דרעי וגפני אינם דורשים בשלב זה את השלמת החקיקה עצמה, אלא צעדים מעשיים שיצביעו על תחילת קידומה והתקדמותה בוועדות הכנסת.
מאוחר יותר דרעי וגפני הוציאו הודעה משותפת נוספת בה ניסו להבהיר כי "בניגוד לפרסומים, אין שום ‘דיל’ עם ראש הממשלה נתניהו. הדרישה שלנו לקידום חוק יסוד לימוד תורה והחוק למניעת מעצרי לומדי תורה עומדת בפני עצמה, אינה מותנית בשום דבר ולא ויתרנו על שום דרישה. ככל שניווכח שהחוקים הללו מקודמים באופן מעשי, נוכל לשוב ולהצביע על חקיקה קואליציונית, בהתאם להוראת גדולי ישראל".

יו"ר הדמוקרטים, יאיר גולן, כתב: "נתניהו מוכר את ישראל בשביל החרדים. הילדים שלנו, הביטחון שלנו, העתיד שלנו, הכל במכירת חיסול בשביל עוד כמה ימים על כיסא ראש הממשלה. הקואליציה שלו יורקת בפרצוף של הציבור העובד, המשרת והנושא בנטל. נילחם בכל חוק שפוגע במדינת ישראל. ובממשלה הבאה נבטל כל חוק שמאיים על הצביון הדמוקרטי, על צה״ל, על השוויון בנטל ועל החופש של אזרחי ישראל. לא נסבול את זה עוד. ביום הבחירות הציבור הדמוקרטי ליברלי, הציבור שנושא על גבו את המדינה, את הביטחון, את הכלכלה ואת עתיד ילדינו, יצא בהמוניו ויכריע. נשמור על ישראל. מדינה יהודית, דמוקרטית, חופשית וחזקה באמת".

יו"ר כחול לבן, בני גנץ, מסר: "בממשלה הציונית הרחבה שנקים אחרי הבחירות, אף אחד לא יחזיק את המדינה כבת ערובה. המפלגות החרדיות לא יסחטו תקציבים בתמורה להישרדות הממשלה, והמפלגות הערביות לא יוכלו למנוע ממנה לקבל החלטות ביטחוניות".
גם בישראל ביתנו הצטרפו למתקפה. יו"ר הסיעה, ח"כ עודד פורר, אמר: "החיילים שלנו כמו ברווזים במטווח בלבנון עם ידיים קשורות מאחור, וראש הממשלה מתחייב לדרעי וגפני לקדם חוק שיפסיק את מעצרי המשתמטים. אין יותר נמוך ושפל מזה. העובדה שנתניהו מוכן לרדת לשפל המדרגה כדי להרוויח עוד כמה ימים על הכיסא, מוכיחה שהוא איבד אחיזה במציאות ואיבד את הלגיטימיות להנהיג את המדינה. בין אם הבחירות תהיינה ב-20.10 או ב-27.10, הציבור יראה לממשלת ההשתמטות את הדרך הביתה. בקרוב נקים כאן ממשלה שתגייס את כולם. בלי פטורים ובלי הנחות".

ח"כ גדי איזנקוט כתב: "נתניהו עורך מכירת חיסול של האינטרסים הלאומיים של מדינת ישראל: חוקי השתמטות ופירוק החברה הישראלית בתמורה לתאריך בחירות 'נוח' יותר, שמנסה לטשטש את המחדל הגדול מהזיכרון של העם. העם לא יסלח לך על החלשת צה״ל בשעת מלחמה כוללת. נתניהו, זה נגמר. אתה לא ראוי למחירים הכבדים שהעם הזה שילם. חוקי ההפקרות לא יעברו, ועדת חקירה ממלכתית תקום והחברה הישראלית תחל בקרוב את תהליך השיקום והתיקון שהיא כל כך זקוקה לו".

ביקורת נשמעה גם מתוך שורות הליכוד. ח"כ דן אילוז כתב: "עוד כמה ימים בשלטון לפני בחירות לא שווים את היריקה בפרצוף של הציבור המשרת, שהוא לב ליבו של המחנה הלאומי, ולא את חילול השם שיש בחוק יסוד לימוד תורה. בטח לא כשמהלכים אלה יגרמו לאיבוד תמיכה ולהפסד בבחירות. אפשר גם להגיד למפלגות החרדיות 'לא' ולהתעקש על דרכנו הלאומית ליברלית וציונית".
ברקע הסערה, במפלגות החרדיות ממשיכים להבהיר כי מבחינתן נדרשים כבר בימים הקרובים צעדים ממשיים לקידום החקיקה בוועדות הכנסת. עם זאת, גם שם מבינים כי לכנסת נותרו כ-16 ימי חקיקה בלבד במושב הנוכחי, ולכן הדרישה המיידית אינה להשלמת החקיקה עצמה אלא לפתיחת ההליך ולקידומו באופן רשמי.
