דניאל לוריא, מעמותת "עטרת כהנים" הפועלת לגאולת בתים בירושלים, סיפר היום (חמישי) בריאיון לעידו טאובר על פעילות העמותה לחידוש ההתיישבות היהודית בעיר העתיקה וכפר השילוח.

לדברי לוריא, הפעילות הנוכחית היא המשך ישיר לנוכחות היהודית שהחלה עוד במאה ה-19. "חזרנו הביתה", אמר לוריא. "אנחנו לא חוגגים רק 59 שנים לשחרור העיר, אלא רצף של אלפי שנים. במיוחד בכפר השילוח, אנחנו פועלים לשקם התיישבות שהחלה בשנת 1882, אז חיו שם יהודים תימנים וספרדים עד שגורשו על ידי הבריטים והערבים".
נכון להיום, כ-1,000 יהודים מתגוררים בנכסים שנגאלו באזור. במוקד הפעילות בשנים האחרונות נמצא "כפר התימנים" בשילוח, שם מתגוררות כיום כ-45 משפחות יהודיות. לוריא ציין כי אחד ההישגים המשמעותיים הוא השבת בית הכנסת העתיק של הכפר לידיים יהודיות, מהלך שקיבל גיבוי גם מהחלטות בתי המשפט בנוגע להשבת רכוש הקדש לבעליו המקוריים.

על התהליך המבצעי של העברת נכסים מידיים ערביות לידיים יהודיות, אמר לוריא כי מדובר במשימה מורכבת ורגישה במיוחד. "קשה לדבר על פרטי הגאולה עצמה, בין היתר בגלל הסכנה הנשקפת למוכרים הערבים", הסביר. הוא הוסיף כי העמותה מתמקדת בשיפוץ דירות קיימות והכשרתן למגורי משפחות נוספות כדי לשנות את פני האזור.
לוריא הדגיש בדבריו כי ירושלים שייכת לכלל עם ישראל ולא למגזר ספציפי. "דוד המלך רכש את ירושלים עבור כל 12 השבטים. ירושלים היא העיר שחוברה לה יחדיו ושייכת לכולם – דתיים, חילונים וחרדים". לדבריו, העמותה זקוקה למשאבים כלכליים משמעותיים כדי להמשיך בשיפוץ הנכסים ובאכלוס המשפחות, וקרא לציבור לקחת חלק בפעילות הציונית בלב ירושלים.
