במשך שש שעות דנו היום (שלישי) שופטי בג"ץ בעתיד צמרת המוסד, כשברקע מתיחות שיא בין מזכיר הממשלה יוסי פוקס לייעוץ המשפטי לממשלה. הדיון נפתח בסירוב דרמטי של נציג ראש הממשלה להוצאת צו על תנאי, המשיך בחשיפת מסמכים חסויים של ראש המוסד היוצא דדי ברנע, והסתיים בדבריו הכואבים של הסוכן שהופעל כקטין.

ראשית הדיון סימנה את הקו התוקפני של הממשלה. השופטת דפנה ברק-ארז הציעה להוציא צו על תנאי בשל "דוחק השעה" ברקע המינוי המתוכנן ל-2 ביוני, אך בא כוחו של ראש הממשלה, ד"ר הראל ארנון, סירב בתוקף. השופט אלכס שטיין, שזיהה את המתיחות בקהל, הבהיר מיד: "תהיה מדיניות של אפס סובלנות להפרעות. נפעיל סנקציות לפי פקודת ביזיון בית המשפט."
הדרמה המשפטית הגדולה ביותר נחשפה כאשר עו"ד ארנון גילה כי היועמ"שית, גלי בהרב-מיארה, העבירה חומרים וחוות דעת ישירות ליו"ר ועדת גרוניס מאחורי גב הממשלה: "אנחנו מופתעים לגלות שיש חומרים שלא הועברו לחברי הוועדה. אם הייתה חוות דעת שהועברה ישירות ליו"ר – זה אירוע חמור".

מזכיר הממשלה יוסי פוקס התפרץ: "זה דבר שלא היה מעולם! הייעוץ המשפטי מנסה לסכל פעם אחר פעם את מינויי הממשלה. נאלצתי לפתוח 'מחלקת בג"צים' מקבילה כי היועמ"שית לא מייצגת אותנו".
באולם נרשמו חילופי דברים קשים כאשר עו"ד אליעד שרגא כינה את גופמן "רצידיביסט" ודיבר על "ערימת לוחמים". שרגא אמר: "קרקס מדראנו נמשך כאן. יש כאן טרטרת מאחוריי". ח"כ טלי גוטליב אמרה בתגובה: "איך אתה מעז לומר רצידיביסט על ראש מוסד?".

כשנזפה השופטת ברק-ארז בגוטליב על הצעקות, השיבה חברת הכנסת: "אני לא גבירתי! אני חברת כנסת! אם היית באה לכנסת לא הייתי שומרת על כבודך?"
השופט שטיין פנה לשרגא בנזיפה קשה: "תטען בצורה מכובדת. אתה לא פובליציסט בטלוויזיה. מטאפורות אצלי לא עובדות".
במהלך הדיון צוטט מכתבו של ראש המוסד היוצא, דדי ברנע, שהביע התנגדות למינוי. השופט שטיין תהה מה הרלוונטיות של המכתב ומהו מעמדו של הכותב. בנוגע לאורי אלמקייס, טענה עו"ד אורית חיון כי גופמן ידע שמדובר בקטין, אך השופטים גרוסקופף ושטיין הקשו: "אלמקייס הופעל על ידי אוגדה אחרת, ואין הוכחה שגופמן הכיר את גילו". השופט שטיין אמר כי "ייתכן שהוועדה אמרה לעצמה – 'אנחנו לא נשחיר את שמו של קצין בכיר שתרם רבות למדינה על סמך האשמה ללא ראיות מספיקות'".

לקראת סיום הדיון, אפשרה ברק-ארז לאורי אלמקייס לשאת דברים. אורי אלמקייס: "גופמן הפקיר אותי. כל מה שעשיתי היה למען ביטחון המדינה, והסכנה שבה נמצא סוכן מוסד גדולה פי כמה ממה שאני עברתי".
מינויו של האלוף רומן גופמן לראשות המוסד אושר ברוב של 3 מול 1 בוועדת גרוניס. דעת המיעוט של השופט גרוניס, שהסתמכה על "פרשת אורי אלמקייס", הפכה לסלע המחלוקת. במסגרת הפרשה, נטען כי גופמן אישר הפעלה של נער כסוכן רשת, אירוע שהוביל למעצרו של הנער על ידי השב"כ ולתחושת הפקרה קשה.

הקרב המשפטי על מינוי גופמן מסמל את המתיחות המתמשכת בין הדרג המדיני למערכת המשפטית והיועמ"שית. המינוי נתפס כמהלך אסטרטגי לשבירת ה"קונספציה" הישנה במערכת הביטחון דרך הבאת דמויות התקפיות ומאתגרות.
אם בג"ץ יקבל את העתירות, מדובר יהיה בתקדים שבו הרשות השופטת מתערבת בשיקול הדעת המובהק של ראש הממשלה במינוי ראש ארגון ביון. מנגד, עו"ד שלם משוכנע כי כפי שקרה במקרה של דוד זיני, המינוי יאושר בסופו של דבר וגופמן ייכנס לתפקידו כמתוכנן בשני ביוני.
