accessibility-icon
share-icon
 צילום: הבית הלבן
צילום: הבית הלבן

טראמפ: "לא הייתה לכם ישראל אם לא הייתי מבטל את הסכם הגרעין"

אפרת ברינר

אפרת ברינר

כה אייר ה'תשפו (12.05.26)

26

26

like

16

dislike

הנשיא דונלד טראמפ התייחס לקשריו עם נתניהו: "הקשר שלי עם ביבי מצוין, היינו שותפים במובן האמיתי" • טראמפ טוען כי החלטתו ההיסטורית לבטל את הסכם הגרעין של אובמה מנעה מאיראן להשמיד את ישראל בנשק גרעיני כבר לפני ארבע שנים • "אסור לתת להם נשק גרעיני - כי הם פשוט ישתמשו בו נגדכם ונגד כל המזרח התיכון", אמר


ברקע פיצוץ המו"מ עם איראן, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ חוזר היום (שלישי) להדגיש את תפקידו כ"מגן ישראל" ומספק הצצה ליחסיו עם ירושלים. טראמפ הבהיר כי המערכה מול איראן היא שאלה של קיום עבור ישראל, כאשר דבריו מגיעים בתקופה רגישה שבה סוגיית הגרעין האיראני חוזרת לראש סדר העדיפויות העולמי.

maximize-image
images-count2+
מתקן גרעין איראני, אילוסטרציה | צילום: שטראסטוק

טראמפ התייחס בביטחון רב למדיניות הלחץ המקסימלי שהוא מוביל כלפי איראן, וטען כי המצור הכלכלי הוא הדרך היחידה לעצור את המימון לטרור ולגרעין: "אנחנו לא צריכים למהר בכלום. יש לנו מצור שלא מאפשר להם כסף. זה דבר פשוט מאוד: אנחנו לא יכולים לתת להם נשק גרעיני – כי הם ישתמשו בו."

בהמשך דבריו, עבר טראמפ לדבר על שותפות הגורל בינו לבין ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, ועל המורשת שהשאיר אחריו בבית הלבן בכל הנוגע לביטחון האזור: "אני מסתדר מצוין עם ביבי. היינו שותפים במובן האמיתי, לא הייתה לכם ישראל בלעדינו, ולא הייתה לכם אותה בלעדיי אם לא הייתי מבטל את הסכם הגרעין עם איראן שנחתם על ידי ברק אובמה. שמעתם עליו? אם לא הייתי מבטל את הסכם הגרעין עם איראן, זו אחת העסקאות הגרועות ביותר שנעשו אי פעם".

מתקן גרעין באיראן |
maximize-image
images-count2+
כור גרעיני באיראן | צילום: שאטרסטוק

טראמפ לא הסתפק בביקורת על העבר, אלא הציג תרחיש אימים של מה שהיה קורה לולא המהלכים שהוביל: "היה להם דרך לנשק גרעיני, ולא היה שום דבר שיכולתם לעשות כדי לעצור את זה. היה להם נשק גרעיני לפני ארבע שנים, והם היו משתמשים בו בישראל, והם היו משתמשים בו במזרח התיכון ואולי מעבר לזה. הקשר שיש לי עם ביבי מצויין!".

הצהרותיו של טראמפ מגיעות על רקע דיווחים חוזרים על התקדמות איראן בהעשרת אורניום לרמה צבאית, והחשש הגובר בישראל כי המעצמות לא יעשו די כדי לעצור את הפצצה. טראמפ משתמש במומנטום הזה כדי להזכיר את פרישתו מהסכם הגרעין, בשנת 2018, מהלך ששינה את פני המזרח התיכון והוביל לסדרת סנקציות חריפות.

מתקן גרעין באיראן |
maximize-image
images-count2+
מתקן גרעין באיראן | צילום: שטראסטוק

כאמור, הניסיונות האחרונים להגיע להסדר גרעין חדש הגיעו לנקודת פיצוץ דרמטית, לאחר שהנשיא טראמפ הגדיר את הצעת הנגד של טהראן כ"בלתי קבילה לחלוטין". המשא ומתן, שהתנהל בצל המתיחות הביטחונית והתקיפות בחודשים האחרונים, קרס בשל דרישות ה"מקסימליזם" של איראן: טהרן דרשה הכרה בריבונותה המלאה על מצר הורמוז, פיצויים כספיים כבדים על "נזקי מלחמה" מהתקיפות האחרונות, והסרה מיידית של המצור הכלכלי וכלל הסנקציות כתנאי מוקדם לכל דיון בסוגיית הגרעין.

מנגד, ארה"ב התעקשה בדרישה ל"אפס העשרה" ופירוק מלא של תשתיות הגרעין – פער שנראה כרגע בלתי ניתן לגישור. הפיצוץ בשיחות כבר נותן את אותותיו בשווקי האנרגיה העולמיים ובשיח הלוחמני בין וושינגטון לטהראן, כשהחשש מהסלמה צבאית חוזר למרכז הבמה.

עקבו אחרינו גם ב-Google News