פורום "כבוד הרבנות הראשית" שיגר היום (שלישי) מכתב חריף ויוצא דופן לחברי מועצת הרבנות הראשית, ובראשם הרב יעקב שפירא, בדרישה לעצור את קיום בחינות ההסמכה לרבנות עבור נשים. במכתב, שהגיע לידי C14, מכונה המהלך "התחלת הפורענות ופריצה גדולה בחומת הדת", לקראת ישיבת המועצה הגורלית שתתקיים מחר.

רבנים במועצת הרבנות הראשית נגד בג"צ: לעצור את הבחינות לאלתר
במכתבם, מדגישים הרבנים כי האחריות לעצירת המהלך מוטלת אך ורק על חברי המועצה. "אל נתלה זאת בבג"ץ וב'רודפי הדת' וכדומה. האחריות מוטלת עליכם בלבד!", כתבו, תוך שהם מצטטים את המדרש: "כיון שנברא הברזל, התחילו האילנות מרתתים. אמר להם מה לכם מרתתים? 'עץ מכם אל יכנס בי ואין אחד מכם ניזוק'".
הכותבים מזכירים לחברי המועצה את החלטתם הנחרצת משנת תשפ"א, אז בראשות הרבנים הראשיים, הרב יצחק יוסף והרב דוד לאו, הוחלט כי "יש בפריצה זאת פגיעה אנושה במסורת ההסמכה העוברת מדור לדור וחובה עלינו כרבנות ראשית לעמוד בפרץ". עוד נקבע אז כי "גם אם החוק יחייב, יהיה השבתה של מערך הבחינות וההסמכה לרבנות".

עוד מזהירים הכותבים כי מדובר במדרון חלקלק שסופו ידוע מראש. "אם חלילה לא תעצרו זאת עכשיו, עוד יהיו דיינים ורבנים, שישבו בדין וברבנות עם רבניות ורבייס רפורמים", נכתב. הם מוסיפים כי "הגורמים החפצים לעשות רפורמה בדת, ניצלו את החולשה שהופיעה בעת עריכת המבחנים לנשים וביזו את הרבנות".
למכתב צורפו מספר נספחים, בהם ציטוט של ראש ארגון 'צהר' התומך בקיום הבחינות לנשים, ולעומתו ציטוט חריף של מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל על אותו איש: "האיש הזה מסוכן ליהדות, מסוכן לרבנות, מסוכן לתורה. ואני אחריש? לראות כבלע את הקודש". הדרישה מהרבנים היא חד משמעית: "תתייצבו כולכם ותחליטו פה אחד שלא לקיים את המבחנים לנשים".
רבנים במועצת הרבנות הראשית נגד בג"צ: לעצור את הבחינות לאלתר
בשבוע שעבר דווח כי כמה רבנים בכירים במועצת הרבנות דרשו להקפיא את כל מערך מבחני ההסמכה. הרבנים, שפעלו כבלוק מאוחד, דרשו לעצור את הבחינות לאלתר – גם אלו המיועדות לגברים – עד להסדרת חוק שימנע מנשים לגשת למבחנים. המהלך נועד לבלום את יישום פסיקת בג"ץ ולאותת למערכת הפוליטית כי הרבנות לא תשלים עם שינוי הסטטוס קוו ההלכתי הקיים בסוגיית ההסמכה לרבנות.

הסערה מגיעה כאמור על רקע יישום פסיקת בית המשפט העליון, שחייבה את הרבנות הראשית לאפשר לנשים לגשת למבחני הסמכה. בשבוע האחרון תורגמה הפסיקה למעשים, כאשר שלוש נשים ראשונות נבחנו בפועל. צעד שנתפס כפגיעה ישירה בסמכותה ההלכתית של הרבנות, והוביל להחלטה הדרמטית לשתק את המערכת כולה כתגובת נגד שנועדה למנוע תקדימים נוספים בעתיד הקרוב.
