דיון סוער התקיים היום (שלישי) בוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי בכנסת, ועסק בכישלון אכיפת חוק איסור צריכת זנות. במהלך הדיון התעוררה מהומה לאחר שנציגת המשטרה שהגיעה למקום סירבה להציג את הנתונים שברשותה, בטענה כי היא זקוקה לאישור מלשכת השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר.

הזעם בוועדה הגיע לשיא כאשר נציג מרכז המחקר והמידע של הכנסת (הממ"מ) חשף כי פנה ללשכת השר עשרות פעמים מאז דצמבר לקבלת הנתונים, אך לא נענה. מנגד, נציג המשרד לביטחון לאומי, קובי גרוסברד, טען כי לא התקבלה כל פנייה: "מבדיקות שערכתי באגף שלי לגבי הנתונים הנדרשים, באגף שלי, כולל המנהלת שלי לא מכירים כזאת בקשה".
יו"ר הוועדה, ח"כ מירב כהן, הציגה נתונים מדאיגים לפיהם האכיפה כמעט ונעלמה. "בשלוש השנים האחרונות מספר הקנסות עמד על כמחצית ממספרם בשנתיים הראשונות לחקיקה", אמרה. "במחוזות ירושלים, צפון ודרום יחד, ניתנו 26 קנסות בלבד בשלוש שנים. ברור שזה יהיה הרבה יותר אפקטיבי לעבור לאכיפה פלילית".

במהלך הדיון נשמעה עדותה המטלטלת של ל', שורדת זנות: "כל בית בושת שנסגר הוא ניצחון קטן לנשים ששרדו את התופת. אבל ההישג הזה חשוב ככל שיהיה, אינו מספיק. אכיפת החוק עדיין לא השיגה את מטרתה הסרסורים מודעים לזה וצרכני הזנות מודעים לזה, והנשים במעגל הזנות ממשיכות לשלם את המחיר והמחיר הוא גבוה מאוד. לפי סקר משרד הרווחה פה בישראל, כ-31% מנשים שורדות זנות ניסו להתאבד, 50% אובחנו עם פוסט טראומה מורכבת".
היא הוסיפה כי "27% אושפזו במחלקות פסיכיאטריות, 20% סובלות מהפרעות אכילה, 40% מאובחנות עם הפרעות נפשיות אחרות וגם נתונים מהעולם מראים תמונה דומה, לפי נתונים מהעולם 71% מהאנשים הותקפו פיזית כשהיו בזנות 3% נאנסו, 68% סובלות מפוסט טראומה, מאחורי הנתונים האלה חיים מרוסקים של עשרות מיליוני נשים. הנתונים האלה הם הסיוטים שמהם אנחנו מתעוררות בלילה, השריטות שעל גופנו, הם מי שגנבו שנים ולפעמים עשורים מחיינו. ולכל אישה כזאת שחייה נהרסו, יש מי שהרס אותם. אלה סרסורים ואלה צרכני זנות".
מוריה רודל סילפן מנכ"לית המטה למאבק בסחר בנשים בזנות טענה: "מבחינת המשטרה יש זנות רק בתל אביב במחוז שפלה וקצת במחוז חוף, אבל הזנות במצב מאוד מאוד קשה בדרום, חבל ארץ שלם שמהנתונים לא ניכר שהתייחסו אליו, היא במצב מאוד קשה גם בצפון, במיוחד מאז המלחמה, ואנחנו קוראות ומפצירות למשטרה לאכוף בצורה סיסטמטית בכל מדינת ישראל ולא רק בתל אביב את חוק איסור צריכת זנות, וגם כשהמחוקק חוקק את החוק, המטרה הייתה לא לעשות כסף על הזנאים, על צרכני המין, אלא לחנך את הציבור לנהוג אחרת ולא לצרוך זנות, ובשביל זה יש את הסדנה".
