קריסת המשא ומתן המדיני בין ארה"ב לאיראן מביאה את האזור לנקודת הכרעה, כאשר מומחים מזהירים היום מפני אפשרות של בריחה המונית של בכירי השלטון למוסקבה, כך דווח הבוקר (שלישי) ב"פוקס ניוז". בריאיון לתוכנית "60 דקות" של רשת CBS, הבהיר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הפלת המשטר האיראני היא כעת תוצאה אפשרית וריאלית של העימות.

עם מיצוי האופציות הדיפלומטיות, מומחים מצביעים על כך שאסטרטגיית היציאה של ההנהגה בטהרן עשויה להיראות דומה לזו של נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, שנמלט לאחרונה לרוסיה.
סעיד גולקר, יועץ בכיר בארגון "מאוחדים נגד איראן גרעינית", אמר בראיון ל"פוקס ניוז": "אם המצב ימשיך להידרדר, דמויות בכירות עשויות ללכת בדרכו של המעגל הקרוב של בשאר אל-אסד ולחפש מקלט ברוסיה. עבור המנהיגים הבכירים ביותר, רוסיה היא היעד הסביר ביותר, בעוד שדרגים נמוכים יותר צפויים להימלט לעיראק או לאפגניסטן, שם משמרות המהפכה שומרים על קשרים מבצעיים".

גולקר הוסיף כי בכירי השלטון, כמו יו"ר הפרלמנט מוחמד באגר קליבאף, עשויים לעזוב את המדינה למרות המחיר האידיאולוגי הכבד: "בתוך התרבות האידיאולוגית של המשטר, עזיבת המדינה בזמן קריסה תיראה כמו עריקה. עם זאת, רבים מהם כבר העבירו את הונם לרשתות פיננסיות מחוץ לאיראן".
במקביל, ראש הממשלה נתניהו פירט בראיון ל-CBS את המשמעות האסטרטגית של קריסת השלטון בטהרן: "כל הפיגומים של רשת הפרוקסים הטרוריסטית שאיראן בנתה יקרסו אם המשטר באיראן יתמוטט. האם זה אפשרי? כן. האם זה מובטח? לא. אי אפשר לחזות מתי זה יקרה".

המתיחות מחריפה סביב היעדרותו הממושכת של מוג'תבא חמינאי. גולקר מעריך כי מצבו קריטי: "מוג'תבא חמינאי נמצא במצב רע או שהוא מת, הוא לא יכול לשלוח שום הודעת וידאו או קול. אם הוא מת מפצעיו, אין יורש טבעי וברור. הוא היה ההמשכיות של המשטר. ובכל זאת, המערכת תוכננה לשרוד גם במצבי משבר, גם אם המנהיגים נהרגים או שהממשלה האזרחית מפסיקה לתפקד. זה משטר שנועד לא רק למשול, אלא תמיד לנסות ולשרוד גם לאחר עריפת הראש".
המשמעות של קריסת המשטר בטהרן היא הרבה מעבר לשינוי שלטוני פנימי. נתניהו מבהיר כי מדובר בפירוק מוחלט של חיזבאללה ויתר ארגוני הטרור הפועלים במימון והכוונה איראנית. היעדרותו של מוג'תבא חמינאי שוברת את שרשרת הירושה ה"קדושה" של המשטר, ובכך מחלישה את הלגיטימציה של מנגנוני ה"מדינה הנעלמת" לשמר את השלטון. הבריחה המתוכננת לרוסיה מעידה על כך שאפילו בצמרת השלטון בטהרן כבר לא מאמינים ביכולת לשרוד את המתקפה הצבאית והלחץ הפנימי בתוך איראן.

כאמור, מצבו של מוג'תבא אינו ידוע. מוקדם יותר השבוע, סוכנויות הידיעות האיראניות "מהר" ו"פארס" דיווחו על פגישה משמעותית בין המנהיג העליון מוג'תבה חמינאי לעלי עבדאללהי, מפקד הפיקוד המאוחד של הכוחות המזוינים, מטה ח'אתם אל-אנביה. במהלך המפגש, קיבל עבדאללהי הנחיות חדשות להמשך המבצעים הצבאיים ולהחמרת הטון מול יריביה של הרפובליקה האסלאמית. ההוראה הברורה מהדרג הגבוה ביותר בטהרן היא להגביר את נחישות הכוחות בשטח ולבלום כל ניסיון פגיעה בנכסי המשטר.
הפגישה עם עבדאללהי נועדה להעביר מסר של שליטה מבצעית מצד חמינאי, שדרש להמשיך ב"פעולות התקיפות" נגד ציי המערב. עם זאת, עצם קיום הפגישה מעלה שאלות רבות יותר מאשר תשובות. מאז פציעתו, שהתרחשה לפני מספר שבועות, נעלם חמינאי מהמרחב הציבורי, וכל ניסיונותיו של המשטר להציג תמונות או סרטונים עדכניים נתקלו בספקנות רבה.

במהלך הפגישה עם מפקד הפיקוד המאוחד של הכוחות המזוינים, עלי עבדאללהי, נתן המנהיג העליון הוראות מבצעיות להמשך המערכה. על פי הדיווחים בסוכנות "פארס", ההנחיות כוללות עמידה תקיפה מול היריבים והמשך המבצעים הצבאיים בכל הגזרות. מטה "ח'אתם אל-אנביה", האחראי על תיאום פעילות הכוחות המזוינים, נדרש לפעול בנחישות ליישום המדיניות החדשה.
