הרשות האירופית לבטיחות תעופה (EASA) צפויה להודיע מחר (שלישי) על החלטתה המכרעת: האם להאריך פעם נוספת את המלצתה שלא לטוס לישראל, או לבטל את ההנחיה ולאפשר לחברות התעופה האירופיות לשוב לפעילות בנתב"ג.

לפי ההערכות, לנוכח המצב הביטחוני בישראל שנותר מעורער, הרשות תבחר להאריך את האיסור במספר ימים בודדים בלבד, בדומה להחלטותיה הקודמות. גישה זו נועדה לאפשר לרשות לנהוג בזהירות ובשיקול דעת, כך שבמידה והלחימה תסתיים סופית, ניתן יהיה להסיר את המגבלה בלוח זמנים קצר.
להחלטה זו ישנה השפעה ישירה וקשה על חזרתן של חברות התעופה הזרות הבולטות, ובהן וויז אייר, לופטהנזה, סוויס אייר, LOT ועוד. הפגיעה המורגשת ביותר עבור הנוסע הישראלי היא היעדרותה של חברת הלואו-קוסט וויז אייר, שממשיכה לדחות את חזרתה לישראל, נכון לעכשיו עד ה-27 במאי. המצב הנוכחי מייצר היצע נמוך אל מול ביקושים גבוהים, עובדה שדוחקת את מחירי הטיסות כלפי מעלה ומכבידה על הכיס של הצרכן הישראלי.

אי-חזרתן של החברות הזרות משפיעה באופן דרמטי גם על נתב"ג. מעבר לצמצום התנועה בשמיים, חוסר הדרישה והירידה בהיקף הפעילות הובילו לכך שנכון לימים אלו טרמינל 1 נותר סגור. ההחלטה הצפויה מחר היא אפוא קריטית עבור נתב"ג והנוסעים כאחד: בעוד הציפייה בקרב הציבור היא לביטול האיסור, ההערכות הריאליות במערכת התעופה נותרות זהירות וצופות הארכה נוספת של המגבלה בימים הקרובים.
