accessibility-icon
share-icon
צילום: 60 דקות
צילום: 60 דקות

נתניהו: "טראמפ אמר לי שהוא רוצה להיכנס לאיראן, זה אפשרי"

אליהו עמר

אליהו עמר

כג אייר ה'תשפו (10.05.26)

5

21

like

4

dislike

בפרומו לריאיון בתוכנית "60 דקות" הדגיש ראש הממשלה נתניהו כי המערכה מול איראן טרם הסתיימה וכי היעד המרכזי נותר הוצאת האורניום המועשר ופירוק מתקני ההעשרה • הוא חושף כי הנשיא טראמפ הביע נכונות לפעולה פיזית בשטח ומבהיר כי ישראל נחושה להשלים את המשימה, תוך שמירה על עמימות מבצעית לגבי האמצעים ולוחות הזמנים


בפרומו לריאיון בתוכנית "60 דקות" האמריקנית שישודר הערב (ראשון) הבהיר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי המערכה מול איראן רחוקה מסיום, למרות ההישגים המשמעותיים שנרשמו עד כה. לדבריו, כל עוד קיים חומר גרעיני על אדמת איראן, המשימה לא הושלמה. נתניהו פירט כי האיום נותר בעינו בשל האורניום המועשר שיש להוציא מהמדינה, מתקני ההעשרה שטרם פורקו, והמשך התמיכה האיראנית בארגוני הפרוקסי ובייצור טילים בליסטיים. הוא הדגיש כי אמנם ישראל פגעה קשות ביכולות אלו, אך הן עדיין קיימות ודורשות טיפול נוסף.

במהלך הפרומו לריאיון שפורסם נשאל נתניהו כיצד הוא רואה את תהליך הוצאת האורניום המועשר מאיראן, והשיב באופן ישיר: "נכנסים פנימה ולוקחים אותו החוצה". כשנלחץ להסביר אם מדובר במבצע של כוחות מיוחדים ישראליים או אמריקניים, בחר ראש הממשלה שלא לפרט לגבי אמצעים צבאיים, אך שיתף בשיחתו עם הנשיא טראמפ. לדברי נתניהו, טראמפ הביע נכונות לפעולה כזו ואמר לו כי כניסה פיזית לשטח היא אפשרית ואינה מהווה את הבעיה המרכזית. נתניהו הוסיף כי הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא באמצעות הסכם שיאפשר את הוצאת החומר.

maximize-image
images-count3+
אתר העשרת האורניום בפורדו לאחר התקיפות ב"פטיש חצות" | צילום: MAXAR

עם זאת, כאשר נשאל מה יקרה במידה ולא יושג הסכם והאם ישראל תשתמש בכוח כדי להוציא את האורניום, בחר נתניהו לשמור על עמימות. הוא הבהיר למראיין כי הוא אינו מתכוון לדבר על היכולות המבצעיות, התוכניות הצבאיות או לוחות הזמנים של ישראל. ראש הממשלה סיכם את דבריו בכך שמדובר במשימה חשובה בצורה יוצאת דופן, אך סירב להתחייב למסגרת זמן כלשהי להשגת היעד הסופי מול הרפובליקה האסלאמית.

מוקדם יותר היום, לאחר ימים של ציפייה אמריקאית, שכללו הסלמה צבאית באזור מצר הורמוז – התקשורת האיראנית דיווחה כי המשטר העביר את תגובתו למתווכת פקיסטן. באיראן הוסיפו כי על פי התוכנית המוצעת, בשלב זה המשא ומתן יתמקד בסוגיית סיום המלחמה באזור. מעבר לכך, סוכנות הידיעות "תסנים" דיווחה כי טרם פורסמו פרטים בנוגע לתוכן התגובה האיראנית.

maximize-image
images-count3+
צילום: הבית הלבן, רשתות ערביות

כאמור, במהלך השבת נרשמה המתנה דרוכה לתשובה איראנית למתווה האמריקאי המוצע. מזכיר במדינה האמריקאי מרקו רוביו אמר כי למרות ההסלמה במפרץ הפרסי, ארה"ב עדיין מצפה לתשובה האיראנית על הצעתה. דובר משרד החוץ, איסמעיל בקא'אי, אישר זמן קצר לאחר מכן כי טהרן עדיין שוקלת את תגובתה להצעה האמריקאית ותכריז עליה כאשר תתקבל החלטה סופית.

גם הנשיא טראמפ הצטרף ללחץ על המשטר והבהיר במהלך השבת כי הוא מצפה לשמוע מהאיראנים בקרוב ומאמין כי הם מעוניינים בעסקה, אך במקביל הציב אולטימטום ברור: אם המתווה לא ייחתם, ארה"ב תעבור ל"פרויקט חופש פלוס" – גרסה מורחבת ומחמירה של מדיניות הלחץ המקסימלי.

maximize-image
images-count3+
הלחץ על המשטר עבד. הנשיא טראמפ | צילום: הבית הלבן

טראמפ אף הדגיש כי מניעת גרעין מאיראן היא העדפותיה העליונה של המדינה, בעוד הסנאטור גראהם הבהיר כי כל הסכם יחייב את הפסקת המימון האיראני לטרור (חיזבאללה ושאר הארגונים העוינים). למרות, על פי ההודעה האיראנית הראשונית, נושא הגרעין לא נמצא מבחינתם על הפרק.

במקביל לציפייה האמריקאית, שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ'י, חזר במהלך השבת על ביקורתו כלפי מדיניות ארה"ב. במהלך שיחת טלפון עם מקבילו הטורקי, האקאן פידן, הצהיר עראקצ'י כי "הגישה האמריקנית ההרסנית מחבלת בנתיב הדיפלומטי".

maximize-image
images-count3+
עבאס עראקצ'י שר החוץ של איראן | צילום: רויטרס

בהצהרה שפורסמה בחשבון ה-X שלו טען השר האיראני כי "בכל פעם שמוצע פתרון דיפלומטי – אמריקה יוצאת להרפתקה צבאית פזיזה". זאת כמובן מבלי להזכיר את שיגור הטילים והכטב"מים האיראני לעבר איחוד האמירויות עוד לפני שארה"ב תקפה בבנדר עבאס.

פקיסטן, הממלאת תפקיד מרכזי בתיווך בין המדינות, הביעה במהלך סוף השבוע אופטימיות זהירה לגבי הגעה להפסקת אש קבועה, אם כי מקורות דיפלומטיים אישרו כי מספר תיקים וסוגיות נותרו ללא פתרון – והדגישו כי נתיב המשא ומתן עודנו מפרך.

עקבו אחרינו גם ב-Google News