סוכנות הידיעות האיראנית "מהר" אישרה היום (ראשון) כי נשמע בעיר צ'בהאר שבדרום-מזרח איראן. הדיווחים הראשוניים על קול הנפץ העוצמתי עוררו בהלה בקרב התושבים ודריכות במערכת הביטחון המקומית. התקרית מתרחשת במרחב רגיש במיוחד, המשמש כמרכז פעילות של הצי האיראני וכצומת דרכים אסטרטגית לסחר עם הודו ומרכז אסיה. נכון לרגע זה, אין דיווחים רשמיים על נפגעים או על נזק לרכוש.

הדיווחים על הפיצוץ בצ'בהאר מגיעים בתקופה של מתיחות ביטחונית גבוהה במרחב הימי של איראן. העיר נחשבת לאחד הנכסים האסטרטגיים החשובים ביותר של הרפובליקה האסלאמית, שכן היא מאפשרת גישה ישירה למים עמוקים ללא צורך במעבר במצר הורמוז המאוים.
נכון לשעה זו, מקורות רשמיים באיראן נמנעים מלפרט את סיבת הפיצוץ. יחד עם זאת, באזור זה נרשמו בעבר אירועי טרור וחבלה מצד קבוצות בדלניות הפועלות במחוז סיסתאן ובלוצ'יסתאן. המרחב האווירי והימי סביב צ'בהאר נמצא תחת מעקב הדוק של כוחות הביטחון, וכל אירוע מסוג זה נבחן בחשדנות רבה מחשש לפגיעה בתשתיות הלאומיות.

צ'בהאר אינה רק עיר נמל רגילה. היא מהווה את הפתרון של איראן למקרה של חסימת נתיבי השיט במפרץ הפרסי. הנמל, שפותח בחלקו באמצעות השקעות מהודו, נועד לשמש כחלופה למצר הורמוז ולאפשר לאיראן להמשיך לייצא ולייבא סחורות גם בעתות משבר. פגיעה בעיר זו היא פגיעה ישירה בביטחון הכלכלי של המשטר.
המשמעות של פיצוץ בעיר נמל כזו היא כפולה: אם מדובר בפעולת חבלה, זוהי מכה קשה ליכולת ההרתעה האיראנית בנקודה הכי פחות מוגנת של חופיה. אם מדובר בתקלה טכנית, הדבר מעיד על מצב התשתיות הרעוע של הרפובליקה האסלאמית תחת לחץ הסנקציות. בכל מקרה, האירוע מגביר את חוסר היציבות באזור שמהווה את שער הכניסה הימי המרכזי של איראן לעולם.

כאמור, בימים האחרונים איראן שיגרה נחילים של כטב"מים וטילים לעבר איחוד האמירויות ופגעה קשות בנמל הנפט האסטרטגי בפוג'ייר. בתגובה חיל האוויר האמריקני הגביר את גיחות ההפצצה והסיור כדי להרתיע את הכוחות האיראניים המנסים לשבש את חופש השיט.
