accessibility-icon
share-icon
צבא ארה"ב, ארכיון | צילום: סנטקום
צבא ארה"ב, ארכיון | צילום: סנטקום

האם המלחמה הבאה של טראמפ כבר נמצאת מעבר לפינה?

אפרת ברינר

אפרת ברינר

כא אייר ה'תשפו (08.05.26)

6

23

like

1

dislike

שר החוץ הקובני מזהיר כי המדיניות האמריקאית עלולה להוביל לאסון הומניטרי ולמותם של צעירים משני הצדדים • המשא ומתן בין המדינות תקוע, והוואנה מבהירה כי תממש את זכותה להגנה עצמית צבאית אם וושינגטון תנסה להשתלט על האי בכוח • לדברי השר, הרטוריקה של הנשיא טראמפ נלקחת ברצינות רבה וקובה נערכת לתרחיש של פלישה מיידית


רוצה שנקריא לך?

מגישים

שר החוץ של קובה, ברונו רודריגז, הזהיר אתמול (חמישי) בריאיון לרשת ABC מהוואנה כי ארצות הברית צועדת ב"נתיב מסוכן" שעלול להוביל ל"מרחץ דמים". רודריגז התייחס ישירות להצהרותיו של הנשיא דונלד טראמפ בדבר כוונה להשתלט על המדינה, והבהיר כי קובה תממש את זכותה להגנה לגיטימית אם תותקף צבאית. לדברי השר, הניסיונות האמריקאים לכפות שינויים פוליטיים וכלכליים נתקלים בסירוב מוחלט, והשיחות החשאיות בין המדינות לא הניבו עד כה כל התקדמות.

maximize-image
images-count3+
ראול רודריגז קסטרו | צילום: שאטרסטוק

בריאיון שנערך מול העיתונאי ויט ג'ונסון, רודריגז השמיע טון לוחמני ומודאג. הוא ציין כי האיומים של טראמפ אינם נתפסים בהוואנה כדיבורים ריקים, אלא כתוכנית פעולה ממשית שעלולה להצית סכסוך דמים באזור: "נראה שממשלת ארה"ב בחרה בנתיב מסוכן, נתיב שעלול להוביל לתוצאות בלתי נתפסות, לאסון הומניטרי, לרצח עם, לאובדן חיים של קובנים וצעירים אמריקאים. זה עלול להוביל למרחץ דמים בקובה".

השר הגיב בחריפות לדבריו של טראמפ מהשבוע שעבר בפלורידה, שם הצהיר הנשיא כי לאחר המבצע באיראן, "קובה היא הבאה בתור" וכי ארה"ב "תשתלט על קובה כמעט באופן מיידי". טראמפ אף הציע לשלוח את נושאת המטוסים "אברהם לינקולן" אל מול חופי המדינה ולהמתין לכניעת המשטר. הוא הביע את אמונתו שברגע שזה יקרה, הקובנים פשוט יגידו: "תודה רבה, אנחנו נכנעים".

maximize-image
images-count3+
הכנות בקובה, ארכיון | צילום: ברויטרס

בתגובה לאיומים אלו, הבהיר רודריגז: "קובה תממש את זכותה להגנה לגיטימית עד לתוצאות האחרונות, עם תמיכה מאסיבית של העם. קובה אינה מהווה איום על ארה"ב, על ביטחונה הלאומי, על מדיניות החוץ שלה, על הכלכלה שלה או על דרך החיים האמריקאית".

בנוגע לשיחות שהתקיימו בחודשים האחרונים בין הצדדים, השר היה נחרץ וטען כי לא חלה פריצת דרך. הוא דחה את דרישות ממשל טראמפ לרפורמות פוליטיות וכלכליות כתנאי להסרת הלחץ: "אני יכול להגיד לך שאני לא רואה שום התקדמות. אנחנו מוכנים לדבר על נושאים דו-צדדיים רבים, אבל נושאים הקשורים למערכת הפוליטית של קובה או לענייניה הפנימיים אינם עומדים על השולחן".

фото профиля Шмуэль-Лейб Меламуд, На изображении может находиться: Шмуэль-Лейб Меламуд
maximize-image
images-count3+
הנשיא טראמפ
ארכיון | צילום: יאנה פסקובה, רויטרס

כשנשאל על הטענות בדבר רדיפה פוליטית, אלימות וחוסר חירויות באי, רודריגז דחה אותן מכל וכל וטען כי שימוש בהאשמות כאלו כהצדקה לתוקפנות צבאית הוא "אסור על פי המשפט הבינלאומי".

המשבר הנוכחי הוא שיאה של מגמת החמרה ביחסים שהחלה עם כניסתו של טראמפ לכהונה השנייה. ממשל טראמפ אימץ אסטרטגיה של "לחץ מקסימלי" הכוללת סנקציות כלכליות כבדות ומצור ימי חלקי.

maximize-image
images-count3+
מפת קובה – ארה"ב | גרפיקה: שאטרסטוק

בתחילת השנה הטילה ארה"ב מצור שנועד לנתק את הוואנה ממשלוחי נפט זרים, כולל אלו המגיעים מוונצואלה. המהלך הוביל למשבר אנרגיה חמור באי ולמחסור במוצרי יסוד.  בשבוע שעבר הטיל הממשל סנקציות חדשות על בכירים במשטר הקובני. הבית הלבן טען כי אותם אישים "מעורבים בשחיתות שלטונית ובהפרות חמורות של זכויות אדם".

בחודש מרץ הודה נשיא קובה, מיגל דיאס-קאנל, כי ממשלתו מקיימת שיחות סודיות עם ארה"ב מזה שבועות. המטרה הייתה למצוא מוצא מהלחץ הכלכלי הגובר, אך נראה כי דרישות טראמפ לשינוי משטר הפכו את השיחות לעקרות.

עקבו אחרינו גם ב-Google News