הספארי ברמת גן נפרד הבוקר (שלישי) מבהטי, הפילה האפריקנית האהובה שהייתה עמוד התווך של העדר ודמות אייקונית בגן במשך עשרות שנים. בהטי מתה בגיל 65 – גיל מופלג ויוצא דופן, שהופך אותה לאחת הפילות האפריקניות המבוגרות ביותר שתועדו אי פעם בעולם. הגעתה לגיל כה מכובד היא תעודת כבוד מדהימה למסירות של צוות המטפלים והווטרינרים, שדאגו לכל מחסורה לאורך עשורים והעניקו לה איכות חיים יוצאת דופן.

בהטי, ילידת 1961, נשאה עמה היסטוריה ארוכה ומרגשת. המטפלים מספרים עליה שהייתה פילה חכמה ובעלת אישיות כובשת, שאהבה מאוד לשחק ולהשתעשע עם צמיגים שהובאו לה כהעשרה סביבתית. בעברה, לאחר מותה של הפילה עטרי שהנהיגה את העדר, הייתה זו בהטי שנכנסה בטבעיות לתפקיד המנהיגה. היא הנהיגה את חבריה באצילות וברגישות, כפי שראוי למנהיגה במבנה חברתי מטריארכלי מורכב, שבו הניסיון והחוכמה של הפילות המבוגרות הם שמובילים את הקבוצה.
כפילה אפריקנית, שימשה בהטי כשגרירה של בעל החיים היבשתי הגדול ביותר בכדור הארץ – יצור מופלא שניחן באינטליגנציה גבוהה ובזיכרון פנומנלי. במהלך חייה היא המליטה חמישה צאצאים שתרמו רבות לגרעין הרבייה האירופאי, והובילו לשושלת מפוארת של 52 צאצאים עד כה. בנה הבכור הוא יוסי, הפיל הראשון שנולד בישראל, שגדל להיות מהגדולים ביותר בגני חיות בעולם ומחזיק כיום בעצמו בתואר הפיל הזכר המבוגר ביותר באירופה.

לאורך השנים זכתה בהטי לטיפול מקצועי שזכה לשבחים ממומחים בינלאומיים. ככל שהתבגרה, הותאמו תנאי המחיה למצבה: היא קיבלה מצע רך ששמר על רגליה, תזונה מיוחדת שנגרסה עבורה כדי להקל על האכילה, ותוכנית אימונים יומיומית ששמרה על חיוניותה. היא תפסה מקום כה עמוק בלב הקהילה, עד שעיריית רמת גן בחרה להעניק לה תעודת כבוד של "אזרחית ותיקה" בטקס מרגש. נוכחותה הייתה קריטית לא רק לריבוי הפילים, אלא גם להעלאת המודעות לסכנת ההכחדה המאיימת עליהם בטבע.
בתקופה האחרונה, כשמצבה הבריאותי הידרדר וניכר היה שהיא סובלת משחיקה מלאה בסחוסים שהקשתה על הליכתה, התקבלה ההחלטה הקשה אך האחראית לבצע המתת חסד. ההחלטה נבעה ממחויבות עמוקה למנוע ממנה סבל ולשמור על כבודה האחרון. בניתוח שלאחר המוות התגלה כי הסחוסים שלה אכן היו שחוקים לגמרי, ממצא שאישש את התחושה כי מנענו ממנה סבל מיותר. בהטי תחסר מאוד בנוף הספארי, אך המורשת שלה וההוכחה לטיפול המסור שהאריך את חייה, יישארו איתנו לעד.
