צמרת מערכת אכיפת החוק בישראל קיבלה היום (ראשון) דרישה מחודשת ומנומקת לפתיחה מיידית בחקירה פלילית נגד רפ"ק רינת סבן בגין חשד למתן שוחד לעובדת ציבור וקבלת מתנה אסורה. ארגון "לביא" פנה ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, למפכ"ל המשטרה דניאל לוי ולמנהלת מח"ש קרן בר-מנחם, בעקבות חודשים של המתנה מורטת עצבים למענה ענייני בפרשה.

במרכז המאבק עומדת רפ"ק רינת סבן, המאיישת את התפקיד הרגיש של עוזרת ראש אגף החקירות והמודיעין (אח"מ). התלונה גורסת כי סבן נהנית מייצוג משפטי צמוד והדוק מטעם התנועה למען איכות השלטון בשתי עתירות עקרוניות שהגישה נגד המשטרה, כל זאת ללא תשלום שכר טרחה – הטבה ששוויה הכלכלי מוערך בסכומי עתק.
חומרת הטענות המפורטות בפנייה נשענת על הצטמצמות המרחק המסוכן שנוצר לכאורה בין תפקידה הממלכתי של סבן לבין הגוף המעניק לה שירותים. כמי שמכהנת בלב ליבו של אגף החקירות, סבן חשופה באופן תמידי לתהליכי קבלת החלטות מהרגישים ביותר במדינה, תחומים המשיקים ישירות לפעילות האקטיביסטית של התנועה לאיכות השלטון.

העובדה כי עמותה המגישה תלונות ועתירות באופן סדרתי נגד המשטרה ומינוייה מעניקה "שי" משפטי לקצינה בעלת השפעה כה רבה, מעוררת חשש כבד לניגוד עניינים פסול. הטיעון המשפטי של ארגון "לביא" מדגיש כי עצם קבלת טובת ההנאה הזו מהווה הפרה לכאורה של חוק המתנות, גם אם לא הוכחה פעולה קונקרטית שבוצעה בתמורה לייצוג.
הפנייה הנוכחית שמה זרקור על התנהלות שהארגון מגדיר כהתעלמות שיטתית מצד לשכת היועמ"שית והמחלקה לחקירות שוטרים. התלונות הראשונות בפרשה הונחו על שולחן מקבלי ההחלטות כבר בנובמבר 2025, ובינואר 2026 אף נשלחו השלמות מידע ותזכורות, אך עד לרגע זה לא התקבלה החלטה רשמית על פתיחה בחקירה או גניזת התיק.

בתוך כך, מצוין כי התנועה לאיכות השלטון עצמה הודתה לכאורה במסמך שנשלח לכנסת כי הייצוג המשפטי ניתן לקצינה ללא כל תמורה כספית. המשך כהונתה של סבן בתפקידה באגף החקירות, תחת עננה של הטבה כלכלית כה משמעותית, מעלה שאלות נוקבות על טוהר המידות והשקיפות הנדרשת בשירות הציבורי.
בארגון "לביא" מבהירים כי שלב המכתבים קרוב לסיומו, והפנייה הנוכחית היא תמרור אזהרה אחרון לפני עתירה לערכאות משפטיות. הדרישה לחייב את מח"ש והיועמ"שית לפעול מוצגת כצעד הכרחי לשיקום אמון הציבור שנפגע מהתנהלות הפרשה.

חקירת כלל המעורבים, הן בתוך שורות המשטרה והן בתוך התנועה לאיכות השלטון, נתפסת כחובה מוסרית ומשפטית. עמדת הארגון נותרת נחרצת: שירותים משפטיים בחינם לקצינה בכירה מצד גוף בעל עניין אינם יכולים להיחשב כמחווה חברית, אלא כטובת הנאה אסורה המחייבת בירור פלילי מקיף ומידי.
הפרשה הגיעה לנקודת רתיחה בשבוע שעבר עם הענקת דרגות הסגן-ניצב לרינת סבן בטקס משטרתי רשמי ללא השתתפות המפכ"ל וכן באופן תקדימי הנוגד את החוק. המהלך יצא אל הפועל בעקבות החלטת בית המשפט שחייבה את המשטרה לקדם את הקצינה, אולם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בחר להגיש ערעור על הפסיקה בניסיון למנוע את הקידום.

השר טען כי הקידום הופך לבלתי ראוי נוכח הנסיבות והחשדות הקשים להתנהלות פסולה מול עמותה חיצונית. בסופו של יום, הדרגות הוענקו לסבן על אף הערעור התלוי ועומד, צעד המבטא התנגשות חזיתית וחסרת תקדים בין הדרג המדיני לבין המערכת המשפטית והמקצועית בארגון.
