בכירי רבני הציונות הדתית, הרב דב ליאור והרב צבי ישראל טאו, פרסמו היום (חמישי) מכתב פומבי ובו קריאה נחרצת לרבנים הראשיים לישראל לעצור לאלתר את קיום מבחני הרבנות. במכתבם טוענים הרבנים כי אסור להיכנע להתערבותו של בית המשפט העליון, אותה הם מגדירים כ"כפייה" הפוגעת בעצמאותה ובכבודה של הרבנות הראשית.

בלב המחאה עומד הניסיון לקדם מינוי של נשים לתפקידי פסיקה ודיינות. "הרעיון לייצר רבניות פוסקות ודייניות, הוא נגד דת משה ויהודית ונגד רוח האומה בכלל", כתבו הרבנים. הם הוסיפו כי מדובר בניסיון "לקעקע את השולחן ערוך ומסורת התורה וההלכה מדורי דורות", והשוו את המהלך לדרכה של היהדות הרפורמית.
הרבנים מבססים את עמדתם על משנתם של הרב אברהם יצחק הכהן קוק ובנו הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל, שלחמו על עצמאותה המוחלטת של הרבנות הראשית מגורמי חוץ. "התורה עושה שופטים ולא השופטים עושים תורה", ציטטו, והדגישו כי ענייני דת וקודש מסורים אך ורק לרבני ישראל, ולא לשופטים "שלא קיבלו הסמכה מחכמי ישראל האמיתיים".

בסיום מכתבם, פונים הרבנים גם לאברכים וללומדי התורה בקריאה שלא לקחת חלק במבחנים הנערכים תחת הכפייה של בג"ץ. הם ציטטו את דברי הרב צבי פסח פרנק זצ"ל, לפיהם "אם לא תהיה השתתפות של רבנים, אין במעשי החילונים כלום", והביעו את ביטחונם כי הרבנים הראשיים יעמדו בפרץ ויגנו על כבוד התורה.
המכתב המלא:
"לומדנו וחונכנו מדברי ודרכי קדשם של רבותינו זצ”ל מרן הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ”ל ואביו הרב הראשי לישראל הראשון, מרן הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצ”ל שבעת יסודה של הרבנות הראשית היו שרצו להצר את תקפה, ומרן הרב “נלחם בגבורת ארי, כנגד כל חתירת התערבות של גורמי חוץ, אשר מחוץ לעולמה של תורה והשתלטותם על הדרכתה והשפעתה, תפארתה וכבודה של הרבנות הראשית לישראל.
הוראתו היתה ברורה ומפורשת: כי החיוב של מסירות נפש, בבחינת ‘יהרג ואל יעבור’ לגבי כפיה בניגוד לקיומה של תורה, הוא לא בלבד לגבי גוים שבאים בכפיה אלא גם בכפיה מאיזה צד שהוא של יהודים”.

“התורה עושה שופטים ולא השופטים עושים תורה” ולא יסודרו ענייני הרבנות על ידי לחץ וכפיה מצד כל גורם מבחוץ, ממשלתי או ערכאות של גויים.
אחת ולתמיד יש להשתחרר מהבושה העוטה את ההתערבות של הנקראים שופטים, שלא קיבלו הסמכה מחכמי ישראל האמיתיים ואין להם שום יפוי כח בכל ענין הנוגע לענייני קודש ודת, היו לא יהיה כדבר הזה ועניני קודש ודת מסורים רק בידי הרבנות הראשית ורבני ישראל האמיתיים ובעזרת ד’, משפטי העם יהיו משפטי צדק ע”פ התורה.

על כן אין לנו כל ספק כי הרבנים הראשיים שליט”א יקיימו חובתם הברורה ויעצרו את מבחני הרבנות עד שימצא פתרון ראוי לכבודה של תורה ולעצמאותה של הרבנות.
הרעיון לייצר רבניות פוסקות ודייניות, הוא “נגד דת משה ויהודית ונגד רוח האומה בכלל” וזה אינו סובל שנויים וויתורים כל עיקר, ובכלל הנסיון כביכול להעמיד רבניות כדרך היהדות הרפורמית המתבוללת בין הגויים, שאינו בא לטובתן של הנשים או לטובת מדינתנו ועמנו, אלא על מנת לקעקע את השו”ע ומסורת התורה וההלכה מדורי דורות ולהעמיד רבנים רפורמים.

כל בן תורה ונאמן לה, הלא יחוש לנפשו שלא להילכד חלילה ברשת המצודה הפרושה במזימת מלחמה, נגד תקפה של מלכות התורה המרוממה בידי ראשי הרבנות ומועצתה וכל מנין ובנין רבני ישראל האמיתיים, הנלווים אליהם שליט”א וכדברי מרן הרב צבי פסח פרנק זצ”ל (ממייסדי הרבנות הראשית, חבר במועצת הרבנות הראשית ורבה הראשי האשכנזי של ירושלים) באגרתו לכינוס רבני ישראל בתשכ”א נגד התערבות גורמים זרים בעניני הרבנות לישראל:
“כבר אמרו חז”ל במדרש רבה בראשית (סוף פרשה ה’): כיון שנברא הברזל התחילו האילנות מרתתים. אמר להם מה לכם מרתתים, עץ מכם אל יכנס בי ואין אחד מכם ניזוק. וכן בעניננו, אם לא תהי’ השתתפות של רבנים אין במעשי החילונים כלום. ולכן כל רב וצורב יעזוב ויסיר מלבו נגיעותיו הפרטיים ויחוס על כבוד התורה של ארץ הקודש שבאו פריצים וחיללוה”.

וכאז כן היום, ברור כי יש להם לאברכים יראי השמים תופסי התורה להימנע ולא לקחת חלק במבחנים אשר נעשים בכפייה על הרבנות ופורצים פרצות בכרם ישראל.
ויתקיים בנו דבר ד’ בפי נביאו: “כל כלי יוצר עליך לא יצלח וכל לשום תקום אתך למשפט תרשיעי” (ישעיה נד יז) כי מציון תצא תורה ודבר ד’ מירושלים (שם ב ג)
וראו כל עמי הארץ כי שם ד’ אלהי מערכות ישראל נקרא על עמו ונחלתו".
