הממשלה אישרה הערב (שלישי) צעד משמעותי לחיזוק ההתיישבות ולייעול המשילות: ההחלטה כוללת הקמת צוות בין-משרדי לבחינת זירוז הליכי קבלת ההחלטות להקמת יישובים חדשים במדינת ישראל. ההחלטה הובלה על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו ושרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות אורית סטרוק ומטרתה לשים סוף למציאות בה הקמת יישוב אורכת בין 15 ל-20 שנה מרגע החלטת הממשלה ועד לעלייה לקרקע.

המהלך נועד להתמודד עם אחד המכשולים המרכזיים בתהליך הקמת יישובים – ריבוי גורמים מעכבים בתכנון ובביצוע. הצוות החדש יפעל לאיחוד הכוחות בין המשרדים השונים, להסרת חסמים משפטיים בליווי הייעוץ המשפטי לממשלה ולתיאום לוחות זמנים צפופים שמטרתם לקצר את התהליך במידה משמעותית.
הרכב הצוות כולל את מ"מ מנכ"לית משרד ראש הממשלה דרורית שטיינמץ בראשו וכן את מנכ"לי משרדי הפנים, השיכון, מנהל התכנון, רמ"י והאוצר. הצוות יגיש את המלצותיו לממשלה בתוך 90 יום בלבד במטרה לקבוע מסגרת עבודה יעילה וברורה שתאפשר הקמת יישובים חדשים במהירות.

בנוסף להיבט הבירוקרטי, המהלך עשוי להשפיע גם על המהלך המדיני-אסטרטגי של החלת ריבונות ביהודה ושומרון. אחד החששות המרכזיים של חלק מראשי ההתיישבות מפני החלת ריבונות הוא כי חוקי המדינה "היבשים" שיחולו על האזור יגרמו לקשיים משמעותיים בהקמת יישובים חדשים בשל הבירוקרטיה הסבוכה בתוך הקו הירוק. החלטת הממשלה עשויה להוות מענה ישיר לחשש זה ולהסיר אחת ההתנגדויות המרכזיות למהלך הריבונות.
המהלך מסמן שינוי תפיסה בממשלה והבנה כי ייעול המערכת הוא תנאי הכרחי למימוש החזון הציוני של יישוב הארץ. כפי שהגדירה זאת השרה סטרוק, מדובר ב"עשיית ציונות ביעילות" כדי להבטיח שהחלטות הממשלה יתורגמו לבתים וקהילות בשטח בזמן אמת ולא בעוד דור.
