accessibility-icon
share-icon
צילום: רויטרס
צילום: רויטרס

דיווח: הברית החשאית בין טראמפ לבן סלמאן לחיסול המשטר

אפרת ברינר

אפרת ברינר

ו ניסן ה'תשפו (24.03.26)

40

176

like

0

dislike

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן דוחק בנשיא טראמפ להחריף את התקיפות עד למיטוט סופי של השלטון בטהרן • בשיחות סגורות הגדיר הנסיך את המערכה כ"הזדמנות של פעם בחיים" לעיצוב מחדש של המזרח התיכון • סעודיה התחייבה להציף את השוק בנפט כדי למנוע משבר עולמי אם ארה"ב תשמיד את תשתיות האנרגיה האיראניות ביום שישי


יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, פועל בשבועות האחרונים כציר המרכזי מאחורי הקלעים של המערכה באיראן. בשיחות טלפון ישירות ורצופות עם הנשיא דונלד טראמפ, הבהיר בן סלמאן כי הממלכה לא רק תומכת במהלך הצבאי, אלא רואה בו הכרח קיומי, כך דווח היום (שלישי) ב"ניו יורק טיימס".

maximize-image
images-count3+
הנשיא טראמפ ויורש העצר של סעודיה מוחמד בן סלמאן בבית הלבן, ארכיון | צילום: רויטרס

יורש העצר הפציר בטראמפ שלא לעצור את המתקפות עד להשגת היעד הסופי: מיטוט מוחלט של שלטון אנשי הדת בטהרן. בן סלמאן הגדיר את הסיטואציה הנוכחית כחלון הזדמנויות היסטורי שבו ארה"ב וישראל יכולות להסיר את איום הגרעין וההגמוניה האיראנית אחת ולתמיד.

דבריו של בן סלמאן בחדרים הסגורים מהדהדים את העמדה הנוקשה ביותר של בית סעוד. הוא הזכיר לטראמפ את דרישתו המפורסמת של המלך המנוח עבדאללה מ-2010 "לחתוך את ראש הנחש" האיראני, וטען כי כעת, עם עוצמת האש האמריקנית-ישראלית, היעד הזה נמצא במרחק נגיעה. בן סלמאן הסביר כי איראן חלשה ומבודדת היא המפתח ליציבות אזורית, וכי הממלכה ערוכה לשלם את המחיר הנדרש כדי להבטיח שהמערכה תושלם בהצלחה.

maximize-image
images-count3+
מוחמד בן סלמאן והנשיא טראמפ בפגישה בריאד, מאי 2025 | צילום: רויטרס

בן סלמאן העניק לטראמפ התחייבות קריטית – סעודיה תגדיל את תפוקת הנפט שלה לשיאים חסרי תקדים כדי לפצות על אובדן הנפט האיראני. התחייבות זו נועדה לאפשר לארה"ב לממש את האיום להשמדת רשת האנרגיה האיראנית ביום שישי הקרוב, מבלי לגרום לנסיקת מחירים שתשתק את הכלכלה העולמית ותפגע בבוחר האמריקני.

כתנאי לגיבוי המלא, דורש יורש העצר מטראמפ חתימה על ברית הגנה רשמית וכתובה בין וושינגטון לריאד. ברית זו אמורה להעניק לסעודיה מטריה ביטחונית אמריקנית מלאה, כולל פריסת מערכות הגנה מתקדמות שיגנו על מתקני הנפט הסעודיים מפני ניסיונות נקמה איראניים.

maximize-image
images-count3+
מוחמד בן סלמאן והנשיא טראמפ בפגישה בריאד, מאי 2025 | צילום: רויטרס

בן סלמאן רואה בנרמול היחסים עם ירושלים מרכיב מרכזי ב"סדר החדש". הוא הבהיר כי הממלכה מוכנה להצטרף להסכמי אברהם באופן רשמי ופומבי, ברגע שהאיום האיראני יוסר והמשטר בטהרן יוחלף.

התיאום בין המנהיגים צלל גם לפרטים המבצעיים של ה"יום שאחרי" קריסת האייתוללות. בן סלמאן וטראמפ דנו בהקמת ממשלת מעבר בטהרן, שתורכב מגורמים חילוניים ומתונים ותזכה ל"תוכנית מרשל" אזורית לשיקום כלכלי במימון מדינות המפרץ. יורש העצר הדגיש כי קריסת המרכז בטהרן תוביל לקריסה אוטומטית של שלוחות הטרור בתימן, בלבנון ובעיראק – מה שיאפשר לסעודיה להתמקד בחזון הכלכלי שלה ל-2030 ללא הפרעות ביטחוניות.

maximize-image
images-count3+
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ויורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, ארכיון | צילום: רויטרס

ההתפתחות הזו מגיעה בנקודת זמן קריטית, לאחר שטראמפ הודיע אמש על הארכת האולטימטום ב-5 ימים. בעוד בטהרן מכחישים קיום מגעים ומכנים את דברי טראמפ "לוחמה פסיכולוגית", התיאום ההדוק עם הסעודים מעלה את הסבירות כי השקט היחסי הוא רק ההכנה למכה הסופית. הגיבוי הסעודי מעניק לטראמפ את הלגיטימציה הכלכלית והפוליטית "ללכת עד הסוף" ביום שישי, במטרה להביא לשינוי משטר היסטורי במזרח התיכון.

עקבו אחרינו גם ב-Google News