נפל דבר בישראל: תקופה מתוחה עוברת על לשכות הרבנים הראשיים בירושלים. לראשונה מאז הקמת הרבנות הראשית, מזה למעלה ממאה שנה, מוסד הרבנות הממלכתי פותח את שעריו לבחינת נשים. ההחלטה התקבלה בניגוד לדעתם של רבנים רבים, ביניהם הרב הראשי לשעבר הראשון לציון הרב שלמה משה עמאר ("עדיף שלא תהיה רבנות מאשר שנשים ייבחנו").

ההחלטה לפתוח את הבחינות לנשים לא הגיעה בחלל ריק. היא פרי של פסיקת בג"ץ ועתירות של ארגוני שמאל ליברלים המבקשים לשנות את פניה של הרבנות מבפנים. הרבנים הראשיים, שנבחרו אך לא מכבר בתמיכת מנהיגי הציבור החרדי, החליטו להיכנע לתכתבי בג"ץ ולפתוח את המבחנים, זאת בשונה מקודמיהם בתפקיד שהתעקשו שלא לפתוח את הבחינות, עד למציאת פתרון.
בארגון צהר, חגגו כצפוי את ההחלטה והודיעו על ביטול פרויקט בחינות הנשים של צהר כיוון שהוא הפך למיותר. "מברכת מעומק הלב על החלטת הרבנות הראשית לפתוח את הבחינות גם עבור נשים" כתבה ד"ר מיכל טיקוצ'ינסקי, חברת הנהלת צהר. "זהו צעד היסטורי ומתבקש המכיר בעמלן של נשים שבוחרות לשקוע בעולמה של תורה מתוך התמסרות מוחלטת, אהבת תורה ומחויבות בלתי מתפשרת להלכה ולשמירתה".

מוקדם יותר השבוע חשף הרב דוד יוסף כי למרות פתיחת הבחינות, רק 6 נשים ניגשו אליהן. "יש קבוצה של נשים שהגישו בג"ץ שנמשך הרבה שנים. בג"ץ קבע שהרבנות חייבת לבחון את הנשים או שאנחנו בוחנים את הנשיים או שנאלץ להפסיק את כל הבחינות, כרגע נרשמו 6 נשים שרוצות להבחן על הלכות אבלות" אמר.

אחד מרבני צהר, אברהם סתיו, סירב להודות בנתונים הכושלים של הבחינות לנשים. לדבריו, "אפשר לכאוב את המציאות הזאת, שבה אחרי שנים רבות כל כך של שערים נעולים, גם כשהם נפתחים כדי סדק יש מעטות שמצליחות לחדור בעדם". הוא הוסיף כי "הדבר האחרון שאפשר הוא לראות בעובדה שרק מעט נשים הספיקו להתכונן לבחינות שנפתחו להן פתאום בהפתעה, חיזוק לכך שראוי היה לסגור אותן מלכתחילה".
התחנה הבאה: הפרטת הכשרות?
אולם המבחנים לנשים הם כנראה רק קצה הקרחון. בעוד הרבנות מנסה לעכל את השינוי במערך הבחינות, חזית פעילה נוספת מגיעה מכיוונו של ארגון "צהר". בעתירה שהגיש החודש לבג"ץ, דורש הארגון לחייב את הרבנות להכיר בו כגוף נותן כשרות מורשה – צעד שיפקיע מהרבנות את השליטה בתחום הכשרות.

הקשר בין המקרים ברור: הנרטיב המשפטי שמחליש את סמכות הרבנות בנושא ההסמכות, סולל את הדרך ל"רפורמת כשרות" שתהפוך את הרבנות לרגולטור בלבד, ותעביר את הכוח לידי ארגונים פרטיים.
תגובת ארגון רבני צהר: "אנו שמחים להיות שותפים למהפכת לימוד התורה לנשים, שהחלה אצל דמויות כמו שרה שנירר, מייסדת בית יעקב, מרת שמחה אליהו, סבתו של הרב מרדכי אליהו זצ"ל, ומרת פרחה ששון, שהייתה מתכתבת עם הבא"ח בתלמוד ופוסקים, והמשיכה מאז בתנופת לימוד תורה ברבים בתחומים שונים.
"בשנים האחרונות ישנן נשים רבות שהתמחו בהלכה כטוענות רבניות וכיועצות ומורות הלכה בתחומים שונים. כעת, שש הראשונות נרשמו לבחינות הרבנות. אנו יודעים ומאמינים כי המספר הזה הוא רק תחילתו של תהליך שבעוד כמה שנים יגיע לעשרות ולמאות.
"אנחנו מאמינים שיותר אמיתי ויותר צנוע שאישה תלמד תורה אצל אישה, ושתתייעץ בשאלות הלכתיות ואישיות רגישות עם אישה ולא עם גבר, ולשם כך צריך לגדל תלמידות חכמים.
"חשוב לדייק עובדתית ולהדגיש כי אין לארגון רבני צהר כל קשר לבג״ץ, והארגון לא היה שותף במישרין או בעקיפין למאבק הציבורי והמשפטי בנושא, ובוודאי שלא "עמד מאחוריו". מוטב היה אם הדרך להגדיל תורה בעולם הנשי הייתה עוברת רק בבתי המדרש ולא נדרשת לבתי המשפט. כל פרסום שקרי בעניין הוא בגדר לשון הרע והוצאת דיבה".
