הליך בקשת החנינה של ראש הממשלה בנימין נתניהו עלה הבוקר (שלישי) שלב משמעותי. השר עמיחי אליהו, המחליף את שר המשפטים בכל הנוגע לטיפול בתיק זה, הגיע לבית הנשיא ומסר ליצחק הרצוג את חוות דעתו המקצועית. יחד עם עמדת השר, הוגשה לנשיא גם חוות הדעת המלאה של מחלקת החנינות במשרד המשפטים על כל נספחיה. הנשיא הרצוג הודה לשר ולמחלקת החנינות על העבודה היסודית והמעמיקה שבוצעה בהתאם להנחיות המוקדמות.

עם קבלת המסמכים, הועברו כלל החומרים לעיונה של היועצת המשפטית של בית הנשיא, עו"ד מיכל צוק. על פי הפרוטוקול המחייב, עו"ד צוק תבחן כעת את חוות הדעת והנספחים שהוגשו, ולאחר מכן תציג לנשיא את המלצותיה המשפטיות בנושא. בבית הנשיא הבהירו כי רק לאחר השלמת הבחינה המשפטית המדוקדקת והבירורים הנדרשים, יובאו המסקנות הסופיות להכרעת נשיא המדינה.
הודעת בית הנשיא כללה מסר תקיף וחד-משמעי המופנה לכל הצדדים במערכת הפוליטית והציבורית. בבית הנשיא ביקשו להבהיר כי כל ניסיון להפעיל לחץ או להשפיע על תהליך קבלת ההחלטות, מכל כיוון שהוא, לא ישפיע על שיקול דעתו של הרצוג. "הנשיא יפעל אך ורק על פי הדין, צו מצפונו וטובת המדינה", נכתב בהודעה הרשמית.

אמירה זו מגיעה על רקע השיח הציבורי הסוער סביב האפשרות למתן חנינה לראש הממשלה והשלכותיה על עתיד המערכת הפוליטית והמשפטית בישראל, כמו גם הלחץ שהפעיל נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בנושא, כאשר תקף מספר פעמים את הרצוג על כך שלא נתן לנתניהו חנינה עד כה.
כזכור, השתלשלות האירועים החלה בנובמבר 2025, כאשר ראש הממשלה נתניהו הגיש באופן תקדימי בקשת חנינה לנשיא, בעוד משפטו מתנהל. בסביבת ראש הממשלה טענו כי מדובר בצעד הכרחי כדי לאפשר לו לנהל את המערכה הביטחונית ללא הפרעות משפטיות.

אולם, מה שהחל כהליך פנים-ישראלי הפך במהרה למשבר דיפלומטי חריף. נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, אימץ את סוגיית החנינה כפרויקט אישי והפעיל על הנשיא הרצוג לחץ מאסיבי שטרם נראה כמותו.
טראמפ לא הסתפק באיגרות רשמיות, אלא עבר למתקפות פומביות חריפות: הוא כינה את הרצוג "חרפה" וטענה כי הנשיא הישראלי "חלש ופתטי". טראמפ אף טען כי הרצוג הבטיח לו חמש פעמים שונות שיעניק את החנינה – טענה שהוכחשה בתוקף על ידי בית הנשיא.

הלחץ האמריקני לא נעצר במילים. בסביבת הממשל בוושינגטון נרמזו איומים בסנקציות אישיות נגד הנשיא ואף פגיעה בשיתופי פעולה אסטרטגיים, אם לא תינתן החנינה שתביא לסגירת התיקים המכונים על ידי טראמפ "סיפורי סיגרים ושמפניה שאף אחד לא סופר".
אל מול המכבש של הבית הלבן, הנשיא הרצוג הבהיר לטראמפ ולציבור בישראל כי מוסד הנשיאות הוא ריבוני וכי ההחלטה תתקבל אך ורק על פי החוק הישראלי וסדרי המנהל התקינים. הרצוג הדגיש כי "מי שרוצה חנינה חייב לפעול לפי הכללים".
