מליאת הכנסת אישרה היום (שלישי) בקריאה ראשונה הצעת חוק המעניקה שורת הקלות בדמי האבטלה לעובדים שנפגעו כלכלית עקב מבצע "שאגת הארי". ההצעה, שאושרה בתמיכת שישה חברי כנסת וללא מתנגדים, תועבר כעת לדיון בוועדת העבודה והרווחה לקראת הכנתה לקריאה שנייה ושלישית.

החוק החדש, שיוגדר כהוראת שעה, יספק מענה סוציאלי למבוטחים שהעסקתם הופסקה בין התאריכים 28.2.2026 ל-31.3.2026. במסגרת ההטבות, עובדים שהוצאו לחופשה ללא תשלום (חל"ת) ביוזמת המעסיק יהיו זכאים לדמי אבטלה כבר לאחר 14 ימים, במקום 30 ימים כפי שקובע החוק כיום.
בדברי ההסבר להצעה נכתב כי בדברי ההסבר להצעה נכתב: "במהלך השבוע הראשון של המערכה הוטלו כללי הגבלות חמורות על כלל המשק, שאפשרו רק למשק חיוני ולעובדים המסוגלים לעבוד מרחוק להמשיך בעבודה רציפה. לאחר מכן הוקלו במקצת אותן הגבלות, ואולם המשק לא חזר לפעילות מלאה.

כדי לתת מענה סוציאלי למבוטחים שהופסקה עבודתם בשל הגבלות פיקוד העורף, מוצע לתקן את חוק הביטוח הלאומי, לשם מתן הקלות והטבות בעניין קבלת דמי אבטלה לעובדים שהעסקתם הופסקה בעקבות המערכה ופוטרו או הוצאו לחופשה ללא תשלום בתקופת המערכה".
עוד נקבע כי שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', יהיה רשאי להאריך את תקופת הזכאות עד לסוף חודש אפריל 2026, בכפוף לאישור ועדת העבודה והרווחה: "שר האוצר, באישור ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, רשאי להאריך את התקופה הקובעת בצו ובלבד שתסתיים לא יאוחר מיום 30.4.26. כמו כן, מוצע לערוך תיקונים נוספים בחוק עבודת נשים, התשי"ד-1954, ובחוק מענק מיוחד לבני 67 ומעלה (הוראת שעה מקרים מיוחדים), התש"ף-2020".
