בימים אלו, כשעם ישראל נמצא במערכה חשובה על קיומו, המושג "ונשמרתם מאד לנפשותיכם" מקבל משמעות חשובה וקריטית. כולנו מאמינים בני מאמינים, יודעים ש"הנה לא ינום ולא יישן שומר ישראל", אך התורה עצמה מצווה עלינו לא לסמוך על הנס ולעשות את כל הנדרש כדי לשמור על החיים שניתנו לנו כפיקדון.

תמונה אחת מנפילת הטיל מערד מספרת סיפור שאי אפשר להסביר בדרכי הטבע בלבד, אך הוא משולב בהחלטה אנושית מצילה חיים. בבניין הרכבת, טיל עם ראש נפץ של מאות קילוגרמים פגע פגיעה ישירה. הקומה השנייה של הבניין נחרבה כליל, הפכה לעיי חורבות שקשה להאמין שמישהו יכול היה לצאת מהם בחיים.
בתיעוד הראשון, נראית אישה יושבת בסלון ביתה בזמן שצפירת האזעקה נשמעת. היא נשארת במקומה, אולי מתוך תחושת "לי זה לא יקרה" או חוסר מודעות לסכנה המיידית. שניות ספורות לאחר מכן, רסיס טיל חודר את המבנה ונופל בעוצמה בתוך הבית.
בתיעוד השני, נראות שתי נשים יושבות במטבח הבית, הן לא הספיקו או לא פנו למרחב המוגן, ובתוך שניות הבית סופג פגיעה ישירה של רסיס. עוצמת הפגיעה היא אדירה.
רבים מאיתנו נוטים לצאת מהמרחב המוגן ברגע ששומעים את ה"בומים" של היירוטים, מתוך מחשבה שהאירוע הסתיים. התיעוד הדרמטי מירושלים חושף את הסכנה שבטעות הזו.
הצגת פוסט זה באינסטגרם
בסרטון נראה נער עומד בחוץ ומביט לשמיים כדי לראות את היירוטים. חלפו כבר 7 דקות מהאזעקה – פתאום, רסיסים כבדים נופלים מהשמיים בעוצמה אדירה במרחק של מטרים ספורים ממנו.
המסר ברור: הרסיסים נופלים מגובה רב מאוד, ולוקח להם זמן רב להגיע לקרקע. הכלל של "להמתין עד להתרעת היציאה" אינו שרירותי – הוא מציל חיים. אל תצאו כדי לצלם, אל תצאו כדי לראות "יופי של יירוטים". זה משחק רולטה בחיים שלכם.
סיפורו של עוזי לוי מחצור הגלילית הוא קריאת השכמה לכולנו. עוזי מתוודה: "גם אני זלזלתי בהוראות. אמרתי – אה, זה לא יקרה לנו". ברגע האמת הם רצו לממ"ד. הבית נחרב, התקרה קרסה, והרכב בחוץ רוסס ברסיסים. "אם לא היינו בממ"ד, לא היינו פה", הוא אומר. הסלון והמטבח הושמדו, הממ"ד נותר ללא פגע. עוזי מסכם: "מי שרוצה להציל את עצמו – שיקשיב".
יש מי שחושב שזלזול בהנחיות הוא סוג של "גבורה" או "אמונה חזקה". האמת היא הפוכה. חוסן הבית הוא תנאי הכרחי לניצחון בחזית. כשהעורף ממושמע, כשאין נפגעים בנפש בגלל רשלנות, כוחותינו יכולים להמשיך בלחימה בראש שקט, מבלי שהחברה הישראלית תיכנס לסחרור של אבל ומורל נמוך.

השמירה על ההנחיות היא חלק בלתי נפרד מהמאמץ המלחמתי. זהו הביטוי המעשי לאחריות הלאומית שלנו. כל אזרח שנכנס לממ"ד שומר על "נצח ישראל".
הנחיות פיקוד העורף – הוראות בטיחות מהתורה אל תגידו "לי זה לא יקרה": הטיל לא מבחין בין דם לדם. הממ"ד מציל חיים – עובדתית.
אנחנו ננצח בעזרת ה', בזכות עוז רוחם של לוחמינו ובזכות התבונה והצייתנות של העורף. הממ"ד הוא ה"תיבה" שלנו במבול הנוכחי. היכנסו אליו, שמרו על משפחותיכם, ויחד נבטיח שעם ישראל חי וקיים.
