accessibility-icon
share-icon
צילום: קנבה
צילום: קנבה

רשת החשמל בקובה קרסה לחלוטין - מיליונים נותרו בחושך

אפרת ברינר

אפרת ברינר

ד ניסן ה'תשפו (22.03.26)

13

58

like

0

dislike

מערכת החשמל הארצית של קובה חוותה קריסה טוטאלית שהותירה מיליוני אזרחים ללא זרם, זאת בעקבות תקלה חמורה באחת מתחנות הכוח המרכזיות באי • האירוע מעמיק את המשבר ההומניטרי הקשה ממילא במדינה, וגורם לשיתוק תשתיות המים, המזון והתקשורת, כאשר הממשלה הקומוניסטית מתקשה לספק פתרונות יציבים למשבר האנרגיה הכרוני


מדינת האי קובה חוותה בסוף השבוע קריסה טוטאלית של מערכת האנרגיה הלאומית, שהותירה כ-10 מיליון אזרחים ללא חשמל, מים זורמים או תקשורת. האירוע, שנגרם בעקבות תקלה חמורה בתחנת כוח מרכזית ומחסור אקוטי בדלק, מעמיק את המשבר ההומניטרי החריף ממילא באי ומביא לשיתוק מלא של בתי חולים, מוסדות חינוך ותשתיות מזון, בעוד הממשלה הקומוניסטית מצהירה על "מצב חירום אנרגטי" ללא צפי ברור לתיקון.

maximize-image
images-count2+
הפסקת חשמל בקובה, ארכיון | צילום: רויטרס

משרד האנרגיה והמכרות של קובה אישר כי הניתוק התרחש בעקבות תקלה טכנית באחת התחנות המרכזיות, אך הודה כי המערכת כולה נמצאת בנקודת שבר בשל מחסור חמור בסולר ותחזוקה לקויה של תשתיות ישנות. זהו ה"בלאקאאוט" הארצי השני שפוקד את המדינה בתוך פחות מחצי שנה, והוא נחשב לאחד הקשים בתולדות האי.

בהצהרה רשמית שמסר משרד האנרגיה הקובני נאמר: "מערכת החשמל הלאומית חוותה ניתוק מוחלט. צוותי הטכנאים שלנו עובדים ללא הפסקה כדי להחזיר את האספקה באופן הדרגתי, אך אנו מתמודדים עם אתגרים טכניים משמעותיים בתחנות הכוח הישנות ומחסור חמור במשאבים".

maximize-image
images-count2+
מפת קובה- ארה"ב | גרפיקה: שאטרסטוק

נשיא קובה, מיגל דיאס-קאנל, תקף את המדיניות האמריקאית וטען כי מדובר בתוצאה ישירה של המצור הכלכלי שממשיך לחנוק את האי. ברחובות הוואנה וערים נוספות מדווח על שקט מתוח בחושך מוחלט, כאשר תושבים מביעים ייאוש מהעובדה שהמקררים הביתיים מושבתים והמזון המועט שברשותם עומד בפני ריקבון.

לאחרונה, נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הבהיר בשיחות סגורות ובפומבי כי קובה היא כעת "היעד הבא" ברשימה שלו, במיוחד לאחר המהלכים המדיניים מול ונצואלה ואיראן. טראמפ הצהיר כי הוא מאמין שיהיה לו "הכבוד לקחת את קובה" והוסיף: "בין אם אשחרר אותה ובין אם אקח אותה – אני חושב שאני יכול לעשות איתה כל מה שאני רוצה. הם אומה מוחלשת מאוד כרגע".

maximize-image
images-count2+
הפסקת חשמל, אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

הקריסה הנוכחית היא שיאו של תהליך דעיכה ארוך. באוקטובר האחרון חוותה קובה אירוע דומה של החשכה ארצית, אך אז היא הצליחה להתאושש חלקית בתוך מספר ימים. בשלושת החודשים האחרונים הלחץ האמריקאי התהדק משמעותית, מה שהוביל למחסור חסר תקדים בדלק להפעלת הגנרטורים ותחנות הכוח.

עקבו אחרינו גם ב-Google News