מדינת האי קובה חוותה בסוף השבוע קריסה טוטאלית של מערכת האנרגיה הלאומית, שהותירה כ-10 מיליון אזרחים ללא חשמל, מים זורמים או תקשורת. האירוע, שנגרם בעקבות תקלה חמורה בתחנת כוח מרכזית ומחסור אקוטי בדלק, מעמיק את המשבר ההומניטרי החריף ממילא באי ומביא לשיתוק מלא של בתי חולים, מוסדות חינוך ותשתיות מזון, בעוד הממשלה הקומוניסטית מצהירה על "מצב חירום אנרגטי" ללא צפי ברור לתיקון.

משרד האנרגיה והמכרות של קובה אישר כי הניתוק התרחש בעקבות תקלה טכנית באחת התחנות המרכזיות, אך הודה כי המערכת כולה נמצאת בנקודת שבר בשל מחסור חמור בסולר ותחזוקה לקויה של תשתיות ישנות. זהו ה"בלאקאאוט" הארצי השני שפוקד את המדינה בתוך פחות מחצי שנה, והוא נחשב לאחד הקשים בתולדות האי.
בהצהרה רשמית שמסר משרד האנרגיה הקובני נאמר: "מערכת החשמל הלאומית חוותה ניתוק מוחלט. צוותי הטכנאים שלנו עובדים ללא הפסקה כדי להחזיר את האספקה באופן הדרגתי, אך אנו מתמודדים עם אתגרים טכניים משמעותיים בתחנות הכוח הישנות ומחסור חמור במשאבים".

נשיא קובה, מיגל דיאס-קאנל, תקף את המדיניות האמריקאית וטען כי מדובר בתוצאה ישירה של המצור הכלכלי שממשיך לחנוק את האי. ברחובות הוואנה וערים נוספות מדווח על שקט מתוח בחושך מוחלט, כאשר תושבים מביעים ייאוש מהעובדה שהמקררים הביתיים מושבתים והמזון המועט שברשותם עומד בפני ריקבון.
לאחרונה, נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הבהיר בשיחות סגורות ובפומבי כי קובה היא כעת "היעד הבא" ברשימה שלו, במיוחד לאחר המהלכים המדיניים מול ונצואלה ואיראן. טראמפ הצהיר כי הוא מאמין שיהיה לו "הכבוד לקחת את קובה" והוסיף: "בין אם אשחרר אותה ובין אם אקח אותה – אני חושב שאני יכול לעשות איתה כל מה שאני רוצה. הם אומה מוחלשת מאוד כרגע".

הקריסה הנוכחית היא שיאו של תהליך דעיכה ארוך. באוקטובר האחרון חוותה קובה אירוע דומה של החשכה ארצית, אך אז היא הצליחה להתאושש חלקית בתוך מספר ימים. בשלושת החודשים האחרונים הלחץ האמריקאי התהדק משמעותית, מה שהוביל למחסור חסר תקדים בדלק להפעלת הגנרטורים ותחנות הכוח.
