היום (חמישי) מתקיים בבית המשפט העליון דיון מכריע בעתירה הדורשת משר המשפטים, יריב לוין, לכנס את הוועדה לבחירת שופטים. בראיון בתוכנית "על הבוקר", מסביר עו"ד אורי קינן, מומחה למשפט פלילי וצווארון לבן, מדוע המהלך הזה הוא חלק מניסיון של מערכת המשפט לשמר את ההגמוניה שלה מול נבחרי הציבור.

"פוסק עליון ובלעדי"
לדברי קינן, הציבור הישראלי עד שוב ושוב כיצד בג"ץ לוקח את החקיקה של הכנסת ובודק אותה כאילו היה "פוסק עליון ובלעדי".
"אי אפשר להפריז בחשיבות של האג'נדות בהן אוחזים שופטי העליון", אומר קינן. "שמונה או תשעה מיליון אזרחים הולכים להצביע לכנסת, ומתוכה מתמנים שרים וממשלה, אבל בשורה התחתונה יש אנשים שיושבים בירושלים, שופטי עליון, והם אלו שמחליטים". קינן מציין כי השבוע אף התגלה שהעליון מנהל דיונים בשאלה האם לפטר שרים או להוציא צווים נגד הממשלה.

הסירוב של השופטים למועמדי לוין
קינן מסביר את הסיבה האמיתית לתקיעות בכינוס הוועדה. לדבריו, שר המשפטים יריב לוין מבקש למנות לבית המשפט העליון שני מועמדים ספציפיים: ד"ר אביעד בקשי וד"ר רפי ביטון. "שניהם דוקטורים למשפטים, משפטנים מובהקים, ראויים ורציניים", מדגיש קינן. אלא שמנגד, שופטי העליון והשופט יצחק עמית אומרים ללוין, כמעט במילים אלו: "ייהרג ובל יעבור".
הבעיה, לפי קינן, נעוצה בהרכב הוועדה לבחירת שופטים. מתוך תשעה חברים, ישנם שלושה שופטי עליון, נציג אופוזיציה ושני נציגי לשכת עורכי הדין ("שהם פוליטיים באופן מוחלט"). במצב כזה, הסיכוי שלוין יצליח להעביר את המינויים הרצויים לו ללא הסכמת השופטים הוא אפסי.

"מפעילים שרירים ומזמינים עתירה"
עו"ד קינן טוען כי המערכת מבצעת תרגיל מתוכנן היטב נגד שר המשפטים. "השרירים האלה מופעלים על ידי שופטי העליון שרוצים לשמר את ההגמוניה ואת הביקורת השיפוטית על החקיקה", הוא מסביר.
השיטה, לטענתו, עובדת כך: השופטים מסרבים למועמדים של השר, מה שיוצר חוסר בשופטים ועומס במערכת. או אז מופעלת "רשת יחסי ציבור" ועיתונאים שמציגים את לוין כ"איש נורא" שתוקע את המדינה. בפועל, טוען קינן, השופטים הם אלו ש"מזמינים את העתירה" נגד השר, כדי לכפות עליו לכנס את הוועדה בתנאים שלהם, בזמן שהוא בסך הכל מבקש למנות שני שופטים התואמים את השקפתו.

הביקורת על פרשת הרוגלות
לקראת סיום הריאיון התייחס קינן לסוגיית ועדת החקירה לפרשת הרוגלות ולניסיון לקבוע כי חומרים מסוימים יועברו רק באישור היועמ"שית.
"אם היה פשע בהפעלת הרוגלות, הפשע נמשך בגרירת הרגליים ובאישור בית המשפט העליון על הטיפול בנושא", תקף קינן. הוא הגדיר את המצב כבלתי ייאמן: "מי שהפעיל את הרוגלות והיה בפיקוח עליהן – היועצת המשפטית לממשלה (הנוכחית או קודמה) ומפכ"ל המשטרה – היא זו שעכשיו אמורה לפקח על החקירה בנושא. זה פשוט לא להאמין".
