accessibility-icon
share-icon
צילום: אליה אביב
צילום: אליה אביב

חוזרים הביתה: זה הבסיס שצה"ל נטש וצפוי לחזור לפעילות

אליה אביב

אליה אביב

כג שבט ה'תשפו (10.02.26)

1

20

like

0

dislike

ההיערכות בשא-נור לחזרת המשפחות שגורשו לפני כ-20 שנה נמצאת בשיאה: בניית המוצב הצבאי הסמוך נמצאת בישורת האחרונה • בנוסף, יוקם מוצב פלוגתי במקום שבו שכנה החטיבה לפני הגירוש • יוסי דגן: "החזרת ההתיישבות והצבא תחזיר את הביטחון לכל המדינה"


צה"ל חוזר לצפון השומרון: בניית המוצב הצבאי ביישוב המתחדש שא-נור שבצפון השומרון צפויה להסתיים בקרוב. העבודות באתר מתבצעות בקצב מהיר, כחלק מהיערכות לוגיסטית ומבצעית לקראת חזרתו של גרעין המשפחות ליישוב, אשר נהרס במהלך תוכנית ההתנתקות לפני כ-20 שנה.

שא- נור |
maximize-image
images-count4+
צילום: אליה אביב

במסגרת המהלך יוקם בנוסף מוצב פלוגתי חדש במקום שבו שכן מחנה דותן בצפון השומרון. במקביל, הושלם התכנון להעברת חטיבת מנשה חזרה לצפון השומרון, לאחר שנעקרה ממחנה דותן במהלך הגירוש והועברה לקיבוץ עין שמר.

החזרת הבסיסים לצפון השומרון יוצאת לדרך בעקבות פנייתו של ראש מועצת שומרון, יוסי דגן. לפני כשנה פנה דגן במכתב לשר הביטחון ישראל כ"ץ, בבקשה להחזיר את כוחות צה"ל לצפון השומרון, לבנות בסיס פלוגתי בשא־נור ולהשיב את חטיבת מנשה לשטח, לאחר שהועברה ממנו עם עקירת היישובים לקיבוץ עין שמר.

maximize-image
images-count4+
שא-נור לפני הגירוש, ארכיון | צילום: פלאש 90

במכתבו הציג דגן מפה עם הצעה למיקומי הבסיסים, והתריע מפני מחדל ביטחוני שנוצר בעקבות עקירתם. הצעתו התקבלה, וכעת בסיסי צה״ל חוזרים לצפון השומרון.

במהלך השנה האחרונה עמד דגן בקשר עם השר בצלאל סמוטריץ', שנרתם לקידום הנושא והוביל את החלטות הקבינט לחזרה לצפון השומרון, וכן את ההחלטה על הקמת המוצבים בסמוך לשא-נור.

maximize-image
images-count4+
שא נור שבצפון השומרון | צילום: ללא

לאחרונה קיים ראש מועצת שומרון סיור מקצועי יחד עם צוות המועצה לבחינת התקדמות תכנון התשתיות ובניית הבסיס, ונפגש עם החיילים במקום.

דגן אמר במהלך הסיור: "צפון השומרון הולך ונבנה מחדש. המועצה האזורית שומרון נערכת לחזרה מלאה של ההתיישבות היהודית לשא-נור – של המשפחות, של האזרחים, של גן הילדים, של כל היישוב הזה מחדש. בעזרת השם, בהרחבה של חומש ובהמשך לגנים ולכדים, ונקים יישובים נוספים בצפון השומרון".

maximize-image
images-count4+
מתיישבים בשא נור שבצפון השומרון | צילום: ללא

החזרה של הבסיס הצבאי לכאן, יחד עם חזרתה של חטיבת מנשה לצפון השומרון, היא אמירה ברורה. זהו תיקון ציוני, ערכי והתיישבותי – והוא גם תיקון ביטחוני. עם ישראל, אחרי ה-7 באוקטובר, מבין מה שהיה ברור עוד קודם: במקום שיש התיישבות וצבא – יש ביטחון. במקום שאין – ראינו מה קורה".

הבסיס כאן הולך ונבנה. אני מודה לשר בצלאל סמוטריץ' על הובלת התהליך ברמה הממשלתית, לשר ישראל כ"ץ שנרתם לנושא, לפיקוד המרכז, לאוגדת איו"ש, לחטיבת שומרון ולכל הגורמים שנרתמו למהלך הלאומי והאסטרטגי הזה.

maximize-image
images-count4+
גרעין שאנור הצעיר. קרדיט: באדיבות חברי גרעין שאנור המתחדש

בזמן הקרוב, בעזרת השם, ייחנך המוצב באופן רשמי כמחנה קבע במדינת ישראל כאן בשא-נור, בצמידות ליישוב. לאחר מכן תחזור חטיבת מנשה פנימה. אנחנו מחזירים את ההתיישבות – ומכאן מחזירים את הביטחון לכל מדינת ישראל".

עקבו אחרינו גם ב-Google News