ראש הממשלה בנימין נתניהו ימריא הבוקר (שלישי) לוושינגטון, לפגישה מכרעת עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, על רקע ההחרפה במשבר מול איראן והקיפאון בשיחות על הסכם גרעין חדש. בישראל מגדירים את הפגישה כגורלית, ומעריכים כי ההחלטות שיתקבלו בה עשויות להשפיע על יציבות האזור כולו.

כמו בשבועות האחרונים, גם בשתי היממות שחלפו זרם של מטוסי קרב ותדלוק אמריקניים עושים את דרכם לאזור המפרץ הפרסי. לפחות שישה מטוסי F-35 ושלושה מטוסי תדלוק נוספים יצאו מבסיסים באירופה ובארה"ב, והאמריקנים מתרגלים תדלוק אווירי והפעלת להקי תקיפה גדולים – כחלק מהכנות צבאיות לעימות אפשרי מול איראן.
בישראל רואים בכך חלק בלתי נפרד מהיערכות ל"אופציה הצבאית", שנועדה להפעיל לחץ נוסף על המשטר – ואולי גם לאפשר מהלך צבאי קצר וממוקד, במקרה שהדיפלומטיה תיכשל.

על פי גורמים מדיניים, אחת הסיבות לכך שנתניהו ביקש להקדים את הפגישה עם טראמפ, היא הצורך להציג בפניו את המודיעין העדכני שברשות ישראל – על תוכנית הגרעין, הטילים, הסיוע לארגוני טרור והדיכוי הפנימי באיראן. את עיקרי המידע העביר נתניהו כבר בשבוע שעבר לשליח האמריקני סטיב וויטקוף, אך כעת הוא מבקש להציגו ישירות לנשיא.

ההערכה בישראל: תקיפה אמריקנית באיראן – מחויבת מציאות
כפי שפירסמנו לראשונה ב-C14, בפגישה יוצגו גם הדרישות הישראליות מהסכם בין ארה"ב לאיראן, הכולל: ביטול מוחלט של פרויקט הגרעין, אפס העשרה או יכולת העשרה, הוצאת החומר המועשר מאיראן, הגבלת טווח הטילים ל-300 ק"מ, פירוק הציר השיעי ופיקוח הדוק מצד המערב.
סבב המו"מ הבא בין ארה"ב לאיראן צפוי להתקיים רק לאחר הפגישה בין טראמפ לנתניהו, כשבינתיים – כך לפי מקורות שמעורים במגעים – הצד האיראני "אמר את הדברים הנכונים" בפגישה בעומאן, אך לא הציג שום ויתור ממשי. גורמים אמריקנים אומרים כי "הכדור במגרש של טהרן", אך ההיערכות בשטח מעידה כי גם בוושינגטון לא שוללים פעולה צבאית.

האיום החדש של איראן על ישראל – שמופיע בלב טהרן
כזכור, אמש פירסמנו בחדשות 14 כי לקראת פגישתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שתתקיים ברביעי הקרוב בישראל נערכים לכל תרחיש במידה וישראל תותקף – גם בהגנה וגם בהתקפה. ההערכה בישראל הייתה ונותרה – תקיפה אמריקאית באיראן, מחויבת המציאות.
