ועדת החינוך של הכנסת קיימה היום (שני) דיון סוער שעסק במחסור החמור במורים במערכת החינוך. במהלך הדיון הוצגו נתונים קשים ממרכז המחקר והמידע של הכנסת, המצביעים על מגמת עזיבה מדאיגה: אחד מכל חמישה מורים חדשים נוטש את המקצוע תוך חמש שנים בלבד, ואחד מכל עשרה עוזב כבר בשנה הראשונה.

הנתונים חושפים תמונה מורכבת, לפיה כ-3,000 בוגרי לימודי הוראה כלל לא נכנסים למערכת לאחר הכשרתם. במשרד החינוך הודו בקיום הבעיה, אך הציגו נתונים סותרים וטענו כי חלק מהסטודנטים לומדים את המקצוע רק כדי לקבל העלאה בשכר בעבודתם האחרת. מנגד, סטודנטים טענו לנשירה מאסיבית במהלך הלימודים עצמם.
במרכז הדיון עמדה הרפורמה להעסקת מורים בחוזים אישיים, שנחלה כישלון מהדהד עם 12 מורים בלבד שנקלטו בדרך זו. יו"ר הוועדה, ח"כ צבי סוכות, תקף בחריפות את הסתדרות המורים וטען כי היא "הגורם שסיכן את זה". המשנה למנכ"ל משרד החינוך, ד"ר איל בן זקן, הודה: "יש בעיה. אנחנו יודעים ולא מטאטאים את המחסור במורים".

נציג מועצת התלמידים תיאר את המציאות העגומה בשטח: "מתבטלים שיעורים, לא מספיקים חומר לימודי, מחפשים מורים בפייסבוק, שמעתי כבר על מורה לספורט שעושה תגבור לאנגלית". סטודנט להוראה סיפר על השכר הזעום: "קיבלתי שכר של 5,000 ש"ח על 80% משרה. שנה הבאה כנראה לא אשאר במערכת". בינתיים, המציאות בשטח נותרה עגומה, והפער בין ההצהרות על הצורך הדחוף בכוח אדם איכותי לבין היישום בפועל ממשיך לגדול.
מהסתדרות המורים נמסר: "לצערנו טענותיו של ח"כ סוכות מעידות על חוסר הבנה ובקיאות בסיסית של הנושא. לגופן של עובדות, בשנת 2022 נחתם הסכם שכר בין הסתדרות המורים למדינת ישראל. במסגרת ההסכם נקבע כי עד 6% (מכמות עובדי ההוראה) של טאלטנים, שאינם עובדי הוראה יועסקו בחוזים אישיים. כעת, מי שאחראי על יישום ההסכם הוא משרד החינוך, ולכן יש לפנות אליו".
