רס"ם אביחי לוי, לוחם מילואים ונכה צה"ל, השמיע הבוקר (שני) בוועדת הבריאות של הכנסת עדות מצמררת על חייהם של הלומי הקרב בישראל. לדבריו, המלחמה האמיתית מתחילה דווקא כשחוזרים הביתה, עם תחושת הפקרה מצד המדינה ומציאות כלכלית קשה. "אנחנו הלכנו למות, וחזרנו מתים", אמר לחברי הכנסת, "הציבור שכח אותנו".

לוי, שממשיך לשרת במילואים למרות פציעתו הנפשית, חשף בדיון כי נאלץ לפתוח קמפיין מימון המונים כדי לקנות אוכל לילדיו – אך הצליח לגייס רק 540 שקלים בחודש וחצי. "אני צריך אוכל כדי לגדל את הילדים שלי. זו ההוכחה שהציבור שכח אותנו", אמר. לדבריו, קצבתו קוצצה ב-4,000 שקל לאחר שהכריז על זוגיות.
עוד סיפר על מקרה בו כמעט אושפז בבית החולים הפסיכיאטרי גהה בשל התקף פוסט-טראומה, אך סורב עקב חוסר בתעודת זהות. הוא התריע: "אתם לא מבינים כמה גופות אתם הולכים לקבל. להערכתי יהיו גם 70 ו-80 אלף הלומי קרב. קומו עכשיו, תהפכו שולחנות, כדי שהם יחיו בכבוד ולא יתווספו עוד 80 מתאבדים".

במהלך הדיון נחשף מחסור חמור בכוח אדם, כשבמשרד הביטחון הודו כי ישנו מלווה אחד בלבד לכל כ-850 הלומי קרב. ראש החטיבה למענים סוציאליים, רונית סנדרוביץ', הבטיחה לבדוק את סוגיית הקיזוז בשל עבודת בת הזוג ואמרה כי "לא ידוע על נוהל כזה".
שמואל הראל, הלום קרב נוסף שנכח בדיון, מתח ביקורת על היישומון המיועד לנפגעים וטען כי הוא מתנשא, שיפוטי, ולא נותן מענה למי שאינו דובר עברית. עוד עלתה בדיון דרישה להקים בית מאזן ובית הלוחם גם באזור השומרון, לאור המחסור החריף במענים.

יושבת ראש הוועדה, ח"כ לימור סון הר מלך אמרה בדיון: "פוסט-טראומה היא לא פציעה של אדם אחד, אלא של משפחה שלמה. אי אפשר לדבר על שיקום בלי מעטפת משפחתית חזקה".
לצד העדויות האישיות, הוצגו ממצאים מסקר שנערך בקרב 379 משפחות של הלומי קרב, לפיהם 55% לא קיבלו טיפול כלל, 89% מהמשפחות מתמודדות עם חרדות ולחץ מתמשך, ו-65% מהן חוות בדידות קשה. הילדים, כך עולה, סובלים מקשיים התנהגותיים ולעיתים אף תוקפנות.
