דוח חדש של "אמנסטי אינטרנשיונל" חשף תמונה קשה ממדינת צפון קוריאה: תלמידי תיכון ותלמידי חטיבת ביניים מוצאים להורג, נשלחים למחנות עבודה כפייה או מושפלים פומבית – רק על צפייה בסדרות טלוויזיה פופולריות.

לפי הדוח, המידע מבוסס על 25 ראיונות עם צפון-קוריאנים שנמלטו מהמדינה בין השנים 2012 ל-2020, רובם בגילאי 15-25. אחד העדים סיפר כי צעירים הוצאו להורג במחוז יאנגגאנג, סמוך לגבול עם סין, רק בגלל שצפו בסדרה. מקרה דומה תועד בשנת 2021 במחוז צפון-האמגיונג, כאשר אדם הוצא להורג על הפצת הסדרה.
העונשים – לפי מצב הכיס
הדוח מתאר תמונה של ענישה אכזרית ולא שוויונית. "אנשים נתפסים על אותו מעשה, אך הענישה תלויה לחלוטין בכסף", סיפר צ'וי סובין, בן 39 שנמלט ב–2019. "מי שאין לו כסף, מוכר את ביתו כדי לשלם 5,000-10,000 דולר ולהימנע ממחנות החינוך מחדש".

לא לכולם שיחק המזל כמו לצ'וי: עדים סיפרו על תלמידים שנשלחו למחנות עבודה וכפייה כי משפחותיהם לא יכלו לשלם שוחד. כמה עדים אף תיארו כיצד נלקחו בילדותם להוצאות להורג פומביות כחלק ממה שהמשטר מכנה "חינוך אידיאולוגי".
לפי הדוח, יחידת משטרה מיוחדת בשם "קבוצת 109" מבצעת חיפושים ופריצות לבתים ללא צו חיפוש, במטרה לאתר תכנים זרים. לעיתים הקצינים דורשים שוחד כדי "להציל את חייהם", מסבירים העדים.

צפון קוריאה נחשבת לאחת המדינות הסגורות ביותר בעולם, הנשלטת בידי משטר קומוניסטי טוטליטרי. המדינה מפעילה מעקב צמוד, הגבלות חמורות על חופש הביטוי, מחנות עבודה כפייה והוצאות להורג פומביות, וכל ניסיון לצפות או לשתף מידע מחוץ למדינה נחשב לעבירה חמורה.
