accessibility-icon
share-icon
צפו בפרשנות המלאה
יעקב ברדוגו
יעקב ברדוגו
43

כא שבט ה'תשפו (08.02.26)


בין הלחץ הערבי לבית הלבן: המשימה הדחופה של רה"מ בוושינגטון

הכסף הגדול של המפרץ מנסה לקנות שקט בוושינגטון על חשבון הביטחון הישראלי • היציאה הדחופה לבית הלבן היא מהלך שובר שוויון שנועד להזכיר לטראמפ: האינטרס הישראלי הוא האינטרס האמריקאי


לא צריך להיות פרופסור למדע המדינה כדי להבין את מפת האינטרסים הסבוכה שבין וושינגטון לירושלים. בימים אלה, מתחדדת ההבנה כי כוחות אזוריים – הסעודים, הקטארים והטורקים – מצליחים לייצר השפעה ממשית במסדרונות הממשל האמריקאי. מטרתם ברורה: להסיר את איום הגרעין האיראני המרחף מעל ראשם. אלא שמה שמספק את מדינות המפרץ, רחוק מלהניח את דעתה של ישראל.

מה מטרת הטיסה של נתניהו לוושינגטון?

ישראל אינה יכולה להרשות לעצמה לחיות בצל איום מתמיד של טילים בליסטיים. בעבר, ישראל כבר עשתה את העבודה השחורה עבור העולם ועבור מדינות האזור. כעת, מסתמן כי נידרש לעשות זאת שוב – לא רק למעננו, אלא למען העולם כולו.

ההחלטה לצאת לארצות הברית בדחיפות התקבלה, להערכתי, כבר לאחר ביקורו של השליח האמריקאי וויטקוף בישראל ופגישותיו עם צמרת הביטחון וראש הממשלה. המסר שעולה הוא חד משמעי: נושא הטילים הבליסטיים חייב להיות על השולחן. בעוד האמריקאים אכן שמים את הנושא לדיון, עוצמת הלחץ הנגדי מצד מדינות המפרץ היא אדירה.

maximize-image
images-count2+
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ | צילום: שאטרסטוק

אי אפשר שלא לראות את קווי הדמיון בין ימים אלו לבין ההמתנה מורטת העצבים ערב מלחמת 12 הימים. גם אז, היו מי שאיימו ולחצו על ארה"ב למנוע פעולה, וגם אז, ברגעים האחרונים, הייתה תחושה של נסיגה והססנות בינלאומית. רק עמידה חדה, נחושה ובלתי מתפשרת של ראש הממשלה תוכל להוביל לתוצאה הרצויה.

ההבנה שהתגבשה בפגישות במאר-א-לאגו הייתה שלישראל יש לגיטימציה מלאה לתקוף את מערך הטילים הבליסטיים. אנו נמצאים בנקודה שבה לישראל יש את היכולת המבצעית לעשות זאת. המשוואה צריכה להיות ברורה: גם אם האמריקאים לא יתקפו בעצמם, עליהם לספק את מטריית ההגנה הנדרשת במידה וישראל תפעל. זהו "רע הכרחי" שהעולם יצטרך לקבל.

maximize-image
images-count2+
טראמפ ונתניהו במאר א-לאגו | צילום: רויטרס

על נתניהו מוטלת המשימה לשכנע את הנשיא טראמפ, כנגד כל הלחצים הערביים, כי הסרת המשטר הנאצי בטהרן היא בראש ובראשונה אינטרס אמריקאי וגלובלי.

ישראל של אחרי ה-7 באוקטובר השתנתה. תם עידן ההכלה. איננו יכולים עוד לאמץ תפיסות עבר, דוגמת אלו שהשמיע גדי איזנקוט על היכולת "להכיל" איומים אסטרטגיים. כפי שאי אפשר להכיל איראן גרעינית, כך אי אפשר להכיל מצב שבו טילים בליסטיים מכוונים לריכוזי אוכלוסייה בישראל.

הפגישה הנוכחית |
maximize-image
images-count2+
טראמפ ונתניהו במאר א-לאגו | צילום: רויטרס

אלו הם ימים דרמטיים ביותר לאזור. הארמדה הצבאית הפרוסה כאן, לצד המוכנות הישראלית והשיחות בדרגים הגבוהים, מעידים כי אנו עומדים בפני הכרעות גורליות. אני אהיה שם כדי להביא את הקולות והפרשנות הברורה, המשימה היא אחת: להבטיח שישראל לא תחיה עוד תחת איום השמדה.

*הטור נערך מתוך הדברים שאמר יעקב ברדוגו בתוכנית ישראל הבוקר 

יעקב ברדוגו

יעקב ברדוגו

הפרשן הפוליטי-מדיני של ערוץ 14 ומגיש התוכניות 'סופשבוע' ו'שבע'. כיהן כמנכ"ל מרכז השלטון המקומי בישראל וכמנכ"ל מפעל הפיס. איש עסקים ועורך דין במקצועו.

עקבו אחרינו גם ב-Google News