המשנה לנשיא בית המשפט העליון, השופט נעם סולברג, קבע היום (רביעי) את השופטים בהרכב שידון בעתירה שתחייב את המדינה להקים ועדת חקירה ממלכתית לאירועי שבעה באוקטובר. השופטים שישבו בהרכב הם: דוד מינץ, יעל וילנר, עופר גרוסקופף, אלכס שטיין, חאלד כבוב ויחיאל כשר, וכמובן – סולברג עצמו.

ההחלטה של המשנה לנשיא מגיעה בעקבות החלטת הנשיא עמית שלא לקחת חלק בדיון. בהחלטתו, הסביר עמית כי הוא "מוותר על ניהול העתירות בשל ניגוד עניינים מובנה הנובע מתפקידו", שכן במידה ובג"ץ יחייב את המדינה להקים ועד חקירה ממלכתית, הוא יהיה קובע ההרכב. מועד הדיון טרם נקבע, ויקבע על פי אילוצי היומן.

השופט עמית העביר את הטיפול בעתירות להקמת ועדת חקירה לסולברג
"סבורני למען ניקיון הדעת כי אין מקום לכך שאתן החלטות בהליכים אלה", כתב עמית בהחלטתו, "לפיכך, אני מורה כי העניין יועבר לטיפולו של המשנה לנשיא נ' סולברג".
הקרב על אופי החקירה
כזכור, בנובמבר האחרון הוציאו השופטים מינץ, שטיין וכשר צו על-תנאי בו נכתב:"ניתן בזה צו על תנאי המורה למשיבים לבוא וליתן טעם מדוע לא תפעל ממשלת ישראל בהתאם לסמכותה… ותורה על הקמת ועדת חקירה ממלכתית אשר תבחן באופן עצמאי, מקצועי ובלתי תלוי את מכלול האירועים בכל הקשור למתקפת שבעה באוקטובר".

בזמן שבג"ץ מהדק את הלחץ המשפטי, הממשלה פועלת בזירה הפרלמנטרית כדי לקדם מתווה חקירה חלופי. הקואליציה מקדמת את הצעת החוק של ח"כ אריאל קלנר להקמת "ועדת חקירה ממלכתית-לאומית". מטרת החוק היא להפקיע את סמכות מינוי חברי הוועדה מידי נשיא בית המשפט העליון וליצור מנגנון פריטטי, שבו לקואליציה ולאופוזיציה יהיה משקל שווה בניהול החקירה.
