ועדת החינוך, התרבות והספורט בראשות ח"כ צבי סוכות, אישרה היום (שלישי) לקריאה ראשונה הצעת חוק להקמת רשות מורשת ייעודית ליהודה ושומרון. מטרת החוק היא להעביר את האחריות הישירה לטיפול בעתיקות ובאתרי מורשת באזור לידי מדינת ישראל, ובכך למנוע את שוד העתיקות וההרס המתמשך של אתרים היסטוריים.

יו"ר הוועדה, ח"כ צבי סוכות, הדגיש את חשיבות המהלך: "זהו אחד החוקים שהכי חשוב לי לקדם. ההיסטוריה היהודית נמצאת פחות בדיזנגוף ויותר בשילה. ראיתי בעיניי שוד עתיקות פעם אחר פעם ואסור לתת לזה לקרות. מורשת העם היהודי נמצאת היום מתחת לאדמה מחוללת". יוזם החוק, ח"כ עמית הלוי, הוסיף: "הגיע הזמן לקחת אחריות ולמנוע את השוד המתמשך של אוצרות התרבות שלנו".
מנגד, באופוזיציה הביעו התנגדות חריפה. ח"כ גלעד קריב כינה את ההצעה "הזויה" וטען כי היא "חלק מסיפוח זוחל" ו"ניצול לרעה של הארכאולוגיה ככלי להשתלטות על אדמות". גם היועצת המשפטית של הוועדה, תמי סלע, הזהירה כי "מדובר בחקיקה שסוטה מעקרון הריבונות הטריטוריאלית והיא חריגה מאוד", ועמדת משרד המשפטים הייתה כי החוק "מעורר רגישות בינלאומית".

במהלך הדיון עלו הסתייגויות גם מצד גורמי מקצוע, בהם רשות הטבע והגנים שחששה מפגיעה בסמכויותיה. שר המורשת, עמיחי אליהו, התייחס לחוק כשלב ביניים הכרחי ואמר: "זה טוב עד להחלת ריבונות מלאה. אנחנו בהחלט רוצים להחיל ריבונות ביו"ש. זה שלנו". בתום הדיון, ההצעה אושרה ברוב של שבעה תומכים מול חמישה מתנגדים.
