סערה התרחשה היום (חמישי) בדיון של ועדת המשנה לענייני יו"ש, לאחר שנחשפו פערים במדיניות האכיפה של כניסת אזרחים ישראלים לשטחי A. בעוד שהצו הרשמי אוסר כניסת ישראלים, נציגי צה"ל אישרו כי בפועל קיימת הבחנה באכיפה בין אזרחים יהודים לערבים, משיקולים מדיניים וביטחוניים.
במהלך הדיון הסביר סא"ל שמוליק כהן, סגן קמב"ץ פיקוד מרכז, את הרציונל העומד מאחורי המדיניות. לדבריו, למרות האיסור הגורף בצו, קיימות תקופות בהן המדינה מעודדת כניסת ערבים ישראלים לערים הפלשטיניות. "זו הנחיה של ראש הממשלה ושר הביטחון", הבהיר סא"ל כהן, והסביר כי המהלך נועד לחזק את הכלכלה המקומית בערים הפלשטיניות כחלק ממדיניות "המקל והגזר". בצה"ל רואים בצעדים הכלכליים הללו כלי לשמירה על יציבות ביטחונית.

מנגד, חברי הכנסת שנכחו בדיון מתחו ביקורת על המדיניות. יו"ר הוועדה, ח"כ צבי סוכות, טען כי מדובר באבסורד חוקי ומוסרי. בריאיון לתוכניות 'האולפן הפתוח' לאחר הדיון, אמר סוכות: "הייתי בטוח שהצבא יתרץ זאת בחוסר כוח אדם, אך הופתעתי לשמוע שזו מדיניות מכוונת".
סוכות טען כי המדינה מעודדת בפועל עבירה על החוק על בסיס מוצא: "לא ייתכן שנעודד ערבי לעבור עבירה, ועל אותה עבירה בדיוק נכניס יהודי למעצר". לדבריו, הכניסה ההמונית יוצרת עומסים, מסכנת את האזרחים הנכנסים ומחזקת גורמים עוינים: "לפרנס אותם כדי שיעשו נגדנו פיגועים זה פרס לטרור, לא אינטרס ביטחוני".

במהלך הריאיון באולפן עלתה גם הסוגיה המשפטית. המגיש בועז גולן ציין כי ייתכן וההבחנה מתאפשרת משפטית מכיוון שיהודה ושומרון אינם תחת ריבונות ישראלית מלאה, מה שמאפשר גמישות באכיפה משיקולי ביטחון. סוכות דחה טענה זו על הסף והתעקש כי החוק אוסר על כניסת "ישראלים" ללא הבדל דת, וכי כל הבחנה כזו היא אפליה פסולה שלא תעמוד במבחן בג"ץ.
בסיכום הדיון הודיע ח"כ סוכות כי בכוונתו לפנות לשר האוצר ולשר במשרד הביטחון, בצלאל סמוטריץ', בדרישה להעלות את הנושא לדיון דחוף בקבינט המדיני-ביטחוני, במטרה לשנות את ההנחיות ולקבוע מדיניות אכיפה אחידה.
