accessibility-icon
share-icon
צילום: שאטרסטוק

מה האזרחים באיראן חושבים על עימות נוסף עם ישראל?

דרור בלאזאדה

דרור בלאזאדה

ה טבת ה'תשפו (25.12.25)

14

like

0

dislike

בצל החרפת האיומים וההערכות שעימות נוסף בין ישראל לאיראן מתקרב, שוחחנו עם שלושה אזרחים איראנים משלוש ערים שונות כדי להבין את הלך הרוח בצד השני • לצד פחד מהסלמה נוספת שתעמיק את המשבר הכלכלי והדיכוי, נשמעים גם קולות שמקווים שמלחמה תוביל לשינוי היסטורי ולהפלת משטר האייתולות


פרסמנו הערב (חמישי) בחדשות 14: בימים האחרונים מחריף השיח סביב אפשרות של מערכה נוספת בין ישראל לאיראן. האיומים משני הצדדים גוברים, והמתח עולה גם על רקע המפגש הצפוי בשבוע הבא בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ.

כדי להבין כיצד הדברים נראים בצד האיראני, שוחחנו עם שלושה אזרחים איראנים משלוש ערים שונות, ושאלנו שאלה אחת פשוטה: איך מרגיש העם האיראני מול האפשרות לעימות נוסף בין ישראל למשטר האייתולות. התרגילים הצבאיים רחבי ההיקף שביצעה איראן בשבוע האחרון, שכללו שיגורי טילים בליסטיים ואימונים בכל רחבי המדינה, אינם מרגיעים את הציבור. להפך. הם מעמיקים את תחושת חוסר הוודאות, אך לצידה עולה גם רגש אחר, מורכב יותר.

maximize-image
images-count1+
התרגיל שאיראן קיימה בימים האחרונים | צילום: רשתות חברתיות

"חיים בתחושת חוסר ודאות מוחלטת"

תושב משהד עימו שוחחנו מתאר מציאות של פחד, ייאוש ולעיתים גם תקווה: "אני, כמו אזרחים רבים באיראן, חי בתחושת חוסר ודאות וייאוש לאור המצב שהרפובליקה האסלאמית יצרה במדינה. בכל רגע מחדש עולה החשש מפרוץ מלחמה בין איראן לישראל. הכלכלה במצב קשה מאוד, ובכל רגע עלולות לפרוץ מחאות עממיות".

לדבריו, השיח ברשתות החברתיות מלמד שלא כל האזרחים חוששים ממלחמה: "יש מי שמייחלים לכך שישראל תתקוף, מתוך תקווה שהמשטר יקרוס. גם אני באופן אישי רוצה שישראל תפעל, וכך מרגישים רבים מאוד בקרב העם האיראני". הוא מוסיף עדות קשה במיוחד על אזרח צעיר שנעצר ללא קשר לריגול, והוצא להורג לאחר שהואשם כמרגל של ישראל. "זו האווירה. פחד, דיכוי, ותחושה שאין צדק".

"ממתינים לפגיעה בראשי המשטר"

גם מאספהאן נשמעת עמדה דומה. תושב העיר מספר על מצוקה כלכלית חריפה ועל ציפייה לשינוי חיצוני: "העם באיראן סובל מעוני וממחסור. רבים ממתינים לתקיפה ישראלית נגד הרפובליקה האסלאמית, לפגיעה בראשי המשטר ובמוקדי הכוח והדיכוי. רק כך, הם מאמינים, יוכלו לצאת לרחובות ולהפיל את המשטר".

maximize-image
images-count1+
תקיפות ישראליות בטהרן, ארכיון | צילום: רשתות ערביות

"העם האיראני וישראל באותו צד"

מטהראן מגיע קול חריג עוד יותר, קול שמבטא הזדהות גלויה עם ישראל: "במהלך המלחמה הראשונה בת 12 הימים שהייתה לפני כמה חודשים, העם האיראני כולו תמך במדינת ישראל. גם במלחמה שתקרה בעתיד, אנחנו נמשיך לעמוד לצד ממשלת ישראל ועם ישראל".

לדבריו, קיים נתק מוחלט בין העם לשלטון: "דרכו של העם האיראני נפרדת מהשלטון ומהממסד הדתי. אני באמת מאמין שהעולם זקוק לכך שאיראן וישראל יתאחדו שוב, כדי שהמזרח התיכון יחזור לשלווה".

עם שמביט פנימה

הקולות שעולים משלוש הערים השונות מציירים תמונה מורכבת. איראן כמדינה מתכוננת למלחמה כלפי חוץ, אך החברה האיראנית מביטה פנימה. בין פחד ממשי מהסלמה צבאית לבין תקווה שהעימות יביא לשינוי היסטורי. מדינה שמתרגלת מלחמה, ועם שממתין לרגע שבו משהו סוף סוף יישבר.

עקבו אחרינו גם ב-Google News