נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שב והביע תמיכה ברעיון סיפוח גרינלנד לארצות הברית, וציין כי מדובר במהלך בעל חשיבות אסטרטגית. טראמפ אף מינה שליח מיוחד לנושא – מהלך שעורר זעם מיידי בקופנהגן והוביל לזימון השגריר האמריקני לשיחת הבהרה.
בהצהרה שמסר הלילה (בין שני לשלישי), הסביר טראמפ כי גרינלנד היא "חיונית לביטחון הלאומי של ארצות הברית" לנוכח פעילות סינית ורוסית באזור הארקטי. לדבריו, "אנחנו חייבים נוכחות שם". טראמפ גם התייחס לבעלות ההיסטורית של דנמרק על האי בזלזול ואמר: "הם אומרים שהם היו שם לפני 300 שנה עם סירה. ובכן, אני בטוח שגם אנחנו היינו שם עם סירות".
Trump:
We need Greenland for national security. Not for minerals.
We have to have it. pic.twitter.com/hLKiTxoQdC
— Clash Report (@clashreport) December 22, 2025
עוד לפני ההצהרה, מינה טראמפ את מושל לואיזיאנה, ג'ף לנדרי, לשליחו המיוחד לגרינלנד, בטענה שמדובר ב"איש של עסקאות". לנדרי כתב ברשת X: "זהו כבוד לשרת בתפקיד זה כדי להפוך את גרינלנד לחלק מארצות הברית".
בתגובה למינוי, שר החוץ של דנמרק לארס לוקה רסמוסן מסר כי מדובר ב"מהלך בלתי מקובל", והבהיר ששלמותה הטריטוריאלית של ממלכת דנמרק אינה נתונה למשא ומתן. ראש ממשלת גרינלנד, ינס-פרדריק נילסן, אמר: "זה אולי נשמע גדול, אבל זה לא משנה דבר עבורנו – אנחנו נחליט על עתידנו בעצמנו".
גרינלנד, טריטוריה דנית עצמאית למחצה שבה חיים כ-57 אלף תושבים, מחזיקה בזכות להכריז על עצמאות מאז 2009. כלכלת האי מתבססת בעיקר על דיג ותמיכה כספית מדנמרק, אך הוא נחשב לנכס אסטרטגי עבור ארה"ב בזכות מיקומו בין אירופה לצפון אמריקה ושימושו כבסיס למערכות הגנה מפני טילים.
