העיתון הסעודי "א-שרק אל-אווסט" דיווח היום (שני) כי השליח האמריקאי תום ברק ומפקד פיקוד המרכז של ארה"ב מקיימים מגעים להרגעת העימותים שפרצו בשעות האחרונות בין הכוחות הכורדים (SDF) לבין הצבא הסורי בעיר חלב, זאת במטרה למנוע הסלמה שתשרת את דאעש ומעצמות אזוריות עוינות.
העימותים פרצו לאחר שצלפים מה-SDF כיוונו לאזורים שנמצאים תחת שליטת ממשלת סוריה, תוך הפרת הסכמי הפסקת האש בין הצדדים. זה קרה בעוד שהכורדים הנתמכים על ידי ארה"ב התנגדו לתוכניות להשתלבות בממשל החדש בדמשק מחשש לאובדן האוטונומיה שלהם בצפון-מזרח סוריה.

רוח הרפאים של ההתערבות האיראנית מרחפת מעל עימותים אלו, כאשר מטרתם היא לערער את שליטתה של ממשלת אל-ג'ולאני. דוחות מודיעין אמריקאיים חשפו כי איראן מגבירה את מאמציה לשמור על הזרמת הנשק לסוריה ולמיליציות שלה באזור, וכך להסתגל לצעדים שנוקטת דמשק לפירוק נתיבי הברחת הנשק הבלתי חוקיים.
מספר דוחות הצביעו גם על כך שה-SDF חיזקו את יחסיהם עם חיזבאללה בלבנון וקיימו פגישה סודית בביירות עם נציגים מחיזבאללה בראשות עמאר אל-מוסאווי. הם עשו זאת במטרה להעריך את האתגרים הביטחוניים בסוריה, על רקע המחלוקות בין ה-SDF לממשלה הסורית וחידוש העימותים הצבאיים בין שני הצדדים.

דו"ח של המכון לחקר המלחמה האמריקאי הציג קביעה מעניינת לפיה איראן מחייה נתיבי הברחה ומסייעת לדאעש להוציא לפועל מתקפות פנימיות – במטרה לערער את האמון האמריקאי בשותף הסורי שלו. עמית בכיר במכון וושינגטון למדיניות המזרח הקרוב (התיכון) אמר כי בעוד קריסת משטרו של בשאר אל-אסד מעודדת, אין פירוש הדבר שאיראן פשוט תוותר על השימוש בסוריה כדי לשקם את חיזבאללה בלבנון.
עוד הוא ציין כי עם הסרת הסנקציות על סוריה, המדינה צפויה לראות זרם של כלי רכב, כספים, סיוע הומניטרי, חומרי שיקום ומוצרי צריכה, שרובם יובלו במשאיות מהמדינות השכנות. איראן עלולה לנצל בקלות את הזרם הזה כדי לצייד מחדש בנשק את השלוחות שלה.

הבכיר הדגיש כי לאיראן אין נקיפות מצפון לגבי ביצוע סידורים כאלו עם קבוצות ג'יהאדיסטיות סוניות – כפי שעשתה בעבר עם אל-קאעידה והטאליבן. לכן, ישנה הסתברות גבוהה שהיא תאמץ טקטיקה זו בסוריה אל מול דאעש.
