קבוצה של פעילי התיישבות מתנועת "חלוצי הבשן" הגיעה היום (שני) לחבל הבשן וחצתה את הגבול לסוריה, במטרה מוצהרת לחדש את ההתיישבות היהודית באזור ולקבוע עובדות בשטח. לטענת חברי הקבוצה, הם הצליחו לשהות בשטח המפורז למעלה משעתיים, בטרם כוחות הביטחון איתרו אותם והשיבו אותם לשטח מדינת ישראל.
הפעילים סיפרו כי במהלך שהותם במקום, התרחש אירוע יוצא דופן כאשר דובר ערבית מקרב הפעילים קיים שיח עם תושבי הכפר הצ'רקסי ביר אל עג'ם הסמוך. על פי עדות הפעילים, התושבים המקומיים קיבלו את פניהם בחיוב ואף ציינו בפניהם כי הם מעוניינים בהתיישבות יהודית ובשליטה ישראלית מלאה על המרחב כולו.

בית המשפט שחרר את פעילי הימין שנעצרו לאחר שנכנסו לשטח סוריה
בתנועה הסבירו את המהלך כצעד אסטרטגי הכרחי לביטחון המדינה ביום שאחרי המערכה בצפון. "בלבנון גמרנו לא מזמן את מלחמת לבנון השלישית, ואויבינו כבר מתארגנים למלחמה הבאה", נמסר מהפעילים, שהדגישו את הקשר הישיר בין התיישבות לביטחון: "ההבדל בין דרום לבנון ליהודה ושומרון ברור – איפה שיש במקביל לשליטה הצבאית גם אחיזה אזרחית, גם השליטה הצבאית נשארת לאורך זמן. לכן חובה עלינו להתאמץ ולשלם מחירים בעבור ההתיישבות האזרחית בבשן".
ראשי תנועת "חלוצי הבשן" הפנו קריאה לממשלה הנוכחית, תוך שהם מזכירים תקדימים היסטוריים משמאל: "בדיוק לפני חמישים שנה שמעון פרס נתן לעולים לשומרון להישאר בשטח, אף שבימים ההם הדברים היו בניגוד לתפיסתו. אנו מצפים מ'ממשלת הימין על מלא' לעשות את אותו הדבר".
מדובר צה"ל נמסר: "לפני זמן קצר, התקבל דיווח על מספר אזרחים ישראלים שפרצו את הגבול במרחב רמת הגולן לשטח סוריה. כוחות צה"ל קפצו לנקודה, איתרו את האזרחים והחזירו אותם בבטחה לשטח מדינת ישראל. החשודים שנתפסו יועברו להמשך טיפול משטרת ישראל. צה"ל מגנה בתוקף את האירוע ומדגיש כי מדובר באירוע חמור המהווה עבירה פלילית המסכנת את האזרחים ואת כוחות צה"ל".
