accessibility-icon
share-icon
דברי רה"מ נתניהו והשר כ"ץ | צילום: רועי אברהם/ לע"מ

הממשלה אישרה פה אחד את ההצעה לסגירת גלי צה"ל

נעמי רחליס

נעמי רחליס

ב טבת ה'תשפו (22.12.25)

136

65

like

2

dislike

הממשלה אישרה פה אחד את הצעת שר הביטחון לסגירת התחנה הצבאית עד מרץ 2026 • נתניהו וכ"ץ נימקו כי שידור אקטואליה מתוך הצבא הוא "אנומליה" הפוגעת בממלכתיות ובאחדות צה"ל, והציגו תמיכה מצד רמטכ"לים לשעבר במהלך • יוקם צוות ליישום ההחלטה ולהסדרת סיום העסקת העובדים, כאשר במקביל ייבחן המשך פעילותה של תחנת גלגלצ


הממשלה אישרה היום (שני) פה אחד את הצעת שר הביטחון ישראל כ"ץ לסגירת תחנת הרדיו הצבאית גלי צה"ל. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בישיבת הממשלה: "היום אנחנו מביאים את הצעת שר הביטחון לביטול גלי צה"ל – תחנה צבאית שמשדרת ברשות של צבא, נדמה לי שזה קיים בצפון קוריאה ואולי עוד כמה מדינות ואנחנו בטח לא רוצים להימנות איתן".

לדבריו, "יש הצעות חוזרות ונשנות להוציא, לבטל את גלי צה״ל, להפריט את גלי צה"ל. אני חייב להגיד שאני פתוח לכל ההצעות הללו משום שאני מאמין בתחרות. אז הגיע הזמן ויפה שעה אחת קודם. מציאות שבה במדינת ישראל מופעלת תחנת רדיו, המיועדת לכלל אזרחי המדינה, על ידי הצבא היא אנומליה שלא קיימת במדינות דמוקרטיות. האנומליה הזאת מסבה קושי מהותי לצה"ל הנובע מעירוב צה"ל, בעל כורחו, בשיח הפוליטי".

maximize-image
images-count2+
כ"ץ | צילום: דובר צה"ל

כ"ץ ציין כי "עיסוק התחנה בתכנים פוליטיים פוגעת בצבא ההגנה לישראל, בחייליו ובאחדותו. כאשר החליטה ממשלת ישראל על הקמת תחנת שידור צבאית היא כיוונה לכך שהתחנה תשמש כפה ואוזן לחיילי צה"ל ומשפחותיהם. בפועל – התחנה הפכה במהלך השנים לבמה שבה נשמעות דעות שרבות מהן תוקפות את צה"ל ואת חיילי צה"ל עצמם".

השר הוסיף: "גלי צה"ל לא משמשת כפה ואוזן לחיילים – ומשדרת תכנים פוליטיים ומפלגים אשר אינם עומדים בקנה אחד עם ערכי צה"ל. בשנתיים האחרונות, לאורך המלחמה, חיילים ואזרחים רבים, ובכללם גם בני משפחות שכולות, התלוננו פעמים רבות שהם מרגישים כי התחנה לא מייצגת אותם ואף פוגעת במאמצי המלחמה ובמורל".

עוד ציין כ"ץ: "חמור מכך – אויבינו מפרשים את המסרים האלה לא אחת ככאלו שמועברים על ידי צה"ל. חשוב להזכיר: אישור הקמת גלי צה"ל בשנת 1950 ניתן כהוראת שעה לשנת ניסיון אחת בלבד – ומאז, במשך 75 שנים, לא התקבלה כל החלטת ממשלה להמשך הפעלתה ולא נערכה בחינה מסודרת של נחיצותה".

maximize-image
images-count2+
גלי צה"ל  | צילום: אבשלום שושני, פלאש 90

שר הביטחון ישראל כ"ץ הוסיף: "לאורך השנים הצביעו שרי ביטחון ורמטכ"לים על הקושי הערכי והמבני שבהפעלת גוף תקשורת פוליטי בתוך צה"ל. כולם הדגישו כי עיסוק חיילים באקטואליה פוליטית סותר את עקרונות הממלכתיות והניטרליות של צה"ל. בנוסף, פעילותה של התחנה מייצרת התנגשות אינהרנטית עם ההיררכיה הצבאית, ועם סמכות הפיקוד".

כ"ץ צוטט את הרמטכ"ל לשעבר אביב כוכבי, שאמר בדבריו בפני ועדת זמיר: "עיסוק של חיילים באקטואליה מהווה אנטיתזה לרצון הצבא לשמר עצמו כגוף ממלכתי". הוא הוסיף את הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט, שאמר כי: "ייעודה המקורי של התחנה כאמצעי חינוך וקשר אינו רלוונטי זה שנים ארוכות וברבות השנים התחנה הפכה למעורבת פוליטית באופן המקשה על הצבא, כגוף ממלכתי שאינו נוטל חלק בוויכוח הציבורי, להכילה כחלק ממנו".

מלבדם, שר הביטחון ציין גם את גם עמדת הרמטכ"ל לשעבר הרצי הלוי, כפי שהובאה בוועדת זמיר, שם אמר "יש להוציא את התחנה מחוץ לצה"ל. לעמדת הרמטכ"ל, על אף הערך ההיסטורי, התרבותי והעיתונאי הרב שתרמה התחנה, היא גוררת את הצבא כיום ללב הדיון הפוליטי".

maximize-image
images-count2+
אילוסטרציה | צילום: קובי גדעון, פלאש 90

כ"ץ הבהיר: "לאחר ה-7 באוקטובר, הקשיים הללו התחדדו עוד יותר. על כן מיניתי ועדה מייעצת לבחינת פעילות התחנה. הוועדה קיימה עבודה יסודית, רחבה ומעמיקה, שמעה גורמים רבים מהביטחון, התקשורת והחברה האזרחית – והמליצה על שתי חלופות: סגירת מחלקת החדשות או סגירת התחנה כולה. הוועדה הבהירה כי החלופה הראשונה מלווה בקשיים יישומיים ומשפטיים כבדי משקל.

"לאחר בחינה רצינית ומעמיקה, החלטתי כי החלופה הראויה והנכונה היא סגירת התחנה. יוקם צוות יישום במשרד הביטחון שיפעל ליישום ההחלטה באופן אחראי, לרבות הסדרת סיום העסקת העובדים בהסדרים ראויים ובהתאם לדין. לעניין גלגלצ – מדובר בתחנה אהודה, שאינה עוסקת באקטואליה ושייעודה מאבק בתאונות דרכים. לפיכך, צוות היישום יבחן את אופן המשך פעילותה תוך שמירה על אופייה וצביונה".

לסיכום, שר הביטחון הוסיף: "מבלי לפגוע בתרומתה ההיסטורית והתרבותית של גלי צה"ל לאורך השנים, אני משוכנע כי הקושי המהותי שבהפעלת תחנת רדיו אזרחית בידי הצבא גובר כיום על התועלת שבהמשך קיומה. לפיכך, אני מבקש את אישור הממשלה לסגירת תחנת גלי צה"ל עד ל-1 במרץ 2026".

ארגון העיתונאים והעיתונאיות הודיע כי "נעתור לבג"צ נגד החלטת הממשלה לסגור את גל"צ". לדבריו, "החלטת הממשלה על סגירת גלצ מהווה פגיעה קשה ואסורה בחופש הביטוי ובחופש העיתונות. זו החלטה בלתי סבירה ובלתי מידתית הפוגעת באושיות הדמוקרטיה ושלטון החוק ובכלל, אין לממשלה כל סמכות לנקוט בצעדים כלשהם בנוגע לשידורי התחנה- הנושא מצוי באחריות הבלעדית של הכנסת משום ששידורי החדשות בגלצ הם חלק בלתי נפרד מהשידור הציבורי כפי שנקבע בחוק תאגיד השידור ובפסיקת בית המשפט העליון".

עקבו אחרינו גם ב-Google News