היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, יצאה היום (ראשון) במתקפה חריפה נגד כוונת שר הביטחון ישראל כ"ץ להביא לאישור הממשלה את סגירת גלי צה"ל. באופן לא מפתיע כלל, היא קובעת בחוות הדעת כי המהלך "אינו חוקי במתכונתו הנוכחית".
כפי שחשף אתמול לראשונה פרשננו לענייני צבא וביטחון, נועם אמיר, שר הביטחון כ"ץ מעלה היום את הצעת המחליטים לסגירת גל"צ. השר כ"ץ מצרף להצעתו מסמך של הייעוץ המשפטי משנת 2022, מימיו של אביחי מנדלבליט, שבו נכתב במפורש כי לצורך סגירת התחנה נדרשת החלטת ממשלה בלבד.

אולם כעת, הייעוץ המשפטי משנה את עורו. בהרב-מיארה מתנגדת נחרצות לסגירת התחנה ו"הולכת על הראש" של הוועדה המקצועית שהקים שר הביטחון לצורך העניין. בהודעה חריגה בחריפותה מטעם היועצת המשפטית לממשלה, אליה צורפה חוות דעתם של המשנים ליועמ"שית גיל לימון ואביטל סומפולינסקי, נכתב כי ההחלטה היא "חלק ממהלך כולל לפגיעה בשידור הציבורי בישראל ולהגבלת חופש הביטוי".
עוד נטען בייעוץ המשפטי כי ההחלטה "אינה נתמכת בתשתית עובדתית ומקצועית כנדרש", ואף מעלים טענה כי "מתעורר חשש כי היא לוקה בשיקולים זרים, וקידומה מנוגד לדין". בסיכום המסמך קובעת היועמ"שית כי לא ניתן לקדם את ההחלטה: "אשר על כן, הצעת המחליטים במתכונתה הנוכחית אינה עומדת באמות המידה המשפטיות הנדרשות, ולא ניתן לקדמה במתכונתה זו".

במקום אישור ההחלטה בממשלה, מציעה בהרב-מיארה לשר הביטחון לחזור לדיונים: "בנסיבות האמורות, מוצע כי יתקיים שיח עם שר הביטחון בנושא על מנת ללבן בפניו את ההיבטים השונים ולבחון את החלופות הרלוונטיות להמשך בחינת הסוגיה".
בטיעון פוליטי במיוחד, נאמר במכתב שפורסם היום כי "כפי שנקבע בחוות דעתו של המשנה ליועצת המשפטית לממשלה (משפט כלכלי) לשעבר, מר מאיר לוין, משנת 2022, שאומצה על ידי היועץ המשפטי לממשלה דאז, מר אביחי מנדלבליט, דרך המלך לסגירתה של התחנה היא בחקיקה ראשית".
עוד נאמר כי "לצד זאת, חוות הדעת קבעה כי תנאי בסיסי להפעלת הסמכות להורות על סגירת התחנה שלא בחקיקה ראשית היא קיומו של שידור ציבורי "מתפקד ויציב". כפי שנראה להלן, השידור הציבורי בישראל המופעל על ידי תאגיד השידור הישראלי, אשר מפעיל גם את שידורי רשת ב', אינו בגדר "ימתפקד ויציב", אלא מוחלש, מאוים, משותק מבחינה מוסדית, ועתידו לוט בערפל".
לדברי המכתב, "זאת, כתוצאה ממדיניות ממשלתית מוצהרת ומכוונת. על כן, בנסיבות בהן פועלת הממשלה לסיום דרכו של תאגיד השידור הישראלי במתכונתו הנוכחית, ובמקביל פועלת לסגירת זרועו השניה של השידור הציבורי בישראל – תחנת גלי צהייל, דרך המלך לסגירת התחנה בחקיקה ראשית הופכת לדרך הבלעדית האפשרית, ועל הממשלה להביא את הדברים להכרעה כוללת בפני הכנסת, היא הגורם המוסמך להידרש לסוגיית עתיד השידור הציבורי בישראל".
ההצבעה בישיבת הממשלה
בישיבת הממשלה היום צפויים השרים להצביע על הנוסח שהפיץ כ"ץ, בו נכתב כי התחנה "הוקמה על ידי ממשלת ישראל כתחנה צבאית כדי שתשמש כפה ואוזן לחיילי צה"ל ומשפחותיהם ולא כבמה להשמעת דעות שרבות מהן תוקפות את צה"ל וחיילי צה"ל עצמם". לדברי השר, "הפעלת תחנת רדיו אזרחית על ידי הצבא היא אנומליה שאין לה אח ורע באף מדינה דמוקרטית בעולם. המשך הפעלת התחנה מערב את צה"ל, בעל כורחו, בשיח הפוליטי ופוגע פגיעה קשה במעמדו כצבא העם ובאופיו הממלכתי".
יש לציין כי החלטת הממשלה נשענת על המלצות הוועדה שהוקמה לבחינת סגירת התחנה הצבאית. על פי ההחלטה, שידורי גלי צה"ל יופסקו עד ה-1 במרץ, בעוד שתחנת גלגלצ תמשיך לפעול במתכונתה הנוכחית.
