המזרחן יוני בן מנחם תיאר הבוקר (שני) בריאיון לטל מאיר כי מפגש הפסגה המשולש בין יוון, קפריסין וישראל מדיר שינה מעיניו של נשיא טורקיה רג'יפ ארדואן: "כל ברית אזורית של ישראל עשויה ליצור לו איום צבאי במזרח התיכון".
לדבריו, "אנחנו מדברים פה על מנהיג מגלומן שרוצה להיות הסולטן או הח'ליף הסוני החדש. יש לו שאיפות מגלומניות בכל המזרח התיכון והמטרה הראשית שלו היא להגיע למסגד אל אקצא בירושלים".

בנוסף, בן מנחם הביע פליאה על היעדר התגובה מצד הממשל האמריקאי: "אני מתפלא שהאמריקאים לא נזעקים לרסן אותו. הסלמה כזו בין ישראל לטורקיה אינה משרתת את האינטרסים האמריקאים באזור, ובוודאי לא תוכניות שלום אזוריות. על ישראל להפגין עמדה נוקשה ובלתי מתפשרת מול המעורבות הטורקית".
התמונה האסטרטגית הרחבה, כפי שתיאר אותה בן מנחם, מורכבת ומסוכנת משהייתה מזה זמן רב. ישראל מוצאת את עצמה מתמודדת לא עם אויב אחד, אלא עם שני צירים אידיאולוגיים וצבאיים שסוגרים עליה, הציר השיעי: בהובלת איראן, שממשיכה להתאושש מהמכות שספגה ולבסס את אחיזתה באזור. ציר האחים המוסלמים: ברית סונית קיצונית בראשות ארדואן וקטר.
